Arama

Önemli İcatlar - Planör

Güncelleme: 19 Kasım 2016 Gösterim: 9.173 Cevap: 5
KisukE UraharA - avatarı
KisukE UraharA
VIP !..............!
6 Nisan 2008       Mesaj #1
KisukE UraharA - avatarı
VIP !..............!

planör

Ad:  Önemli İcatlar - Planör1.jpg
Gösterim: 709
Boyut:  47.2 KB

havada süzülerek yol alan, motorsuz, hafif hava taşıtı.
Sponsorlu Bağlantılar

Planörlerin dış yapısı küçük bir uçağınkine benzer, ama kanat açıklığı oranları daha büyük, gövdeleri uzun ve incedir. İniş hızları düşük olduğundan, iniş takımları dikmesizdir ve çoğunlukla gövdenin altında tek bir iniş takımı tekerleği vardır; çim ya da toprak yüzeylere inip-kalkan planörlerde iniş takımı bulunmayabilir. Planörlerde dümen pedallar yardımıyla; yatmayı sağlayan kanatçıklar ve yükselme-alçalmayı denetleyen yükseklik dümenleri ise bir levye ya da bir tekerlek aracılığıyla hareket ettirilir.

Planörün geliştirilmesinde pek çok bilim adamının katkısı vardır. Bunların en ünlüsü. 1867’de kardeşi Gustav ile birlikte havanın kaldırma kuvveti ve direnci üzerinde deneyler yapmaya başlayan Alman mucit Otto Lilienthal'dir (1848-96). Lilienthal kanatların kesit ve kamburlukları üzerinde çalışarak, planörlerin kararlılığını artırma yollarını araştırdı. Lilienthal'in geliştirdiği planörlerde denetim, sabit bir stabilizeye (uçağın kuyruğuna, bakışım eksenine paralel olarak yerleştirilmiş, yön kararlılığını denetleyen aerodinamik yüzey) yalnızca yukarı doğru hareket edecek biçimde bağlanmış yatay kuyruk yüzeyleriyle sağlanıyordu. Lilienthal 1891'de insan taşıyan ilk aracını yaptı ve bu araçla bayır aşağı koşarak havalanmayı başardı.
1896'da planör tasarımları yapmaya başlayan Fransız asıllı ABD’li mühendis Octave Chanute, Liliemhal'in denetim sistemini yetersiz bularak, dümen ve mafsallı kanatlar kullanımını başlattı. Chanute ün geliştirdiği planörlerin kararlılığı o kadar yüksekti ki, bunlar hiç kaza yapmadan 2 binden fazla uçuş gerçekleştirdiler.

Örville ve Wilbur Wright kardeşler ise en başarılı planörlerini 1902‘de gerçekleştirdiler. Bu planörlerde bir dikey dümen, uçuş sırasında hereket ettirilebilen bir yatay yükseklik dümeni ve kanadın firar kenarının yukarı aşağı hareket ettirilmesini sağlayan bir kanat eğme düzeneği bulunuyordu. Wright kardeşlerin geliştirdiği bu denetim sistemi hem planör uçuşlarını daha güvenli hale getirdi, hem de motorlu uçak tasarımı alanında önemli bir adım atılmasını sağladı.

I. Dünya Savaşı sonrasında uçak üretimi yasaklanan Almanlar kanat alanı ve taşıma kuvveti daha büyük, iniş hızı daha düşük olan ve uçuş sırasında daha büyük yüksekliklere çıkabilen yeni planörler geliştirdiler. Planörler 1935’ten sonra çeşitli havacılık ve meteoroloji gözlemlerinde kullanılmaya bifşladı. II. Dünya Savaşı sırasında birliklerin taşınmasında, özel olarak geliştirilmiş büyük planörler kullanıldı.

Bir planörün uçuş süresi, uçuş mesafesi ve çıkabileceği yükseklik, hava koşulları, kalkış hızı, planörün tipi vb gibi değişkenlere bağlıdır. Uygun koşullar gerçekleştiğinde bir planör 10.000 m yüksekliğe çıkabilir ve 1.300 km yol alabilir.

Planörlerde motor bulunmadığından bu taşıtların kalkış hızına erişebilmeleri için yardımcı itme sistemlerine gereksinimi vardır. Bu amaçla kullanılan en yaygın yöntem. planörün, hızı saâatte yaklaşık 100 km olan bir uçak tarafından 600-700 m yüksekliğe çekilmesidir.

Planör uçuşunda havanın çeşitli hareketlerinden yararlanılır. En yaygın uygulanan yöntem, yükselen sıcak hava akımlarından yararlanarak planörün yükseltilmesidir. Sıcak hava akımları çok hızlı yükseldiğinden, iyi kumanda edilirse planör kolayca yükseklik kazanabilir.

Ayrıca, bir bayırın yukarı doğru yönlendirdiği hava akımından yararlanarak planörün uzun uçuşlar yapması, rüzgârdaki düşey dalgalardan (örn. bir sıradağ dizisinin rüzgâr almayan tarafında) yararlanarak da planörün çok yükseklere çıkması sağlanabilir. Manevraları ve uçuşu kolaylaştırmak amacıyla planör altimetre, hava hız göstergesi, pusula, dönüş ve yatış göstergesi gibi, uçaklarda bulunan aygıtlarla donatılır. Planördeki en önemli aygıt ise, sapma çok küçük olsa bile pilota planörün yükseldiğini mi yoksa alçaldığını mı gösteren varyometredir.

Pek çok ülkede her yıl ulusal nitelikte planörcülük yarışmaları düzenlenmektedir, ilki 1937'de gerçekleştirilen dünya şampiyonası ise 1950’den beri iki yılda bir yapılmaktadır.

Türkiye'de planörcülük alanındaki eğitim çalışmaları Türk Hava Kurumu'nun (THK) 10 Temmuz 1936'da Eskişehir'de İnönü Planör Kampı’nı kurmasıyla başlamıştır. 1944'te açılan Ankara Etimesgut Uçak Fabrikasında bir süre çeşitli tiplerde planör üretimi yapılmış, ama daha sonra fabrika kapanınca bu yöndeki çalışmalar durmuştur. THK halen planörcülük alanındaki eğitim hizmetlerini Eskişehir İnönü Eğitim Merkezi ile Akşehir ve Selçuk'taki tesislerinde sürdürmekte ve her yıl çeşitli yaş gruplarında planör pilotları yetiştirmektedir. Ülkemizde ulusal nitelikte planörcülük yanşmaları düzenlenmemesine karşın, THK ekipleri Uluslararası Havacılık Federasyonu (FAI) tarafından düzenlenen uluslararası yarışmalara katılmaktadır.

BAKINIZ
George Cayley
Wright Kardeşler
Otto Lilienthal
Havacılık ve Havacılık Tarihi

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 19 Kasım 2016 02:16
Gerçekçi ol imkansızı iste...
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
8 Eylül 2009       Mesaj #2
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Ad:  Önemli İcatlar - Planör3.jpg
Gösterim: 709
Boyut:  37.6 KB
Planör

Planör, motorsuz, büyük kanatlı hafif bir hava taşıtıdır. Her uçak, kanatlanna yeterli kaldırma kuvvetini sağlayacak bir hızı sürdürebildiği sürece, motorunu durdurup planör gibi uçabilir. Bunun için pilot uçağın burnunu hafifçe aşağı yöneltip uçağı yavaş yavaş alçalmaya bırakır. Uçakların çoğu bu durumda oldukça dik bir açıyla alçalır ve bu nedenle motoru çalışmadan uzun süre uçamaz. Ama planörler özel olarak motorsuz uçuş için tasarlanmıştır. Planörlerin uzun kanatları düşük hızlarda bile büyük bir kaldırma kuvveti sağlar; ince uzun aerodinamik biçimli gövdesi sürtünme kuvvetini en düşük düzeye indirir. Planörün hızını koruyabilmesi için küçük bir açıyla alçalması yeterlidir (yaklaşık 25 metrede 1 metre). Buna göre 1 km yükseklikteki bir planör durgun bir havada 25 km uzaklıktaki bir noktaya ulaşabilir. Yarış planörleri daha da uzağa gidebilir. 2.500 metre yükseklikteki böyle bir planör hiçbir hava akımından yararlanmadan 100 km kadar uçabilir.
Sponsorlu Bağlantılar

Planör Türleri


Modern planörlerin çoğu, monoplan denen, tek kanatlı, bir ya da iki kişilik planörlerdir. Birçok planör çeşidi vardır.
En basit yapılı, en hafif ve ucuz olan planörler, açık bir iskelete bağlanmış düz bir kanat ve bir kuyruktan oluşur. Üstü açık pilot koltuğu öndedir. Bu tür planörler başlarfgıç eğitiminde ve kısa uçuşlarda kullanılır.

Uçağa benzeyen, gövdesi kapalı planörler­de pilot kapalı bir pilot kabininde oturur. Hafif ve sağlam bir yapısı olan bu planörler fazla hızlı değildir; kolay manevra yapamaz­lar, ama süzülerek yükselebilirler. Bu tip planörler ileri planörcülük eğitiminde kullanı­lır. Günümüzde kullanılan planörlerin çoğu bu tiptir.

Yüksek uçuş planörleri gerçek bir uçak gibidir; birçok uçuş aygıtıyla donatılmıştır. Bu aygıtların en önemlisi, planörün yükseldiğini ya da alçaldığını gösteren varyometredir. Kanatlardan dışarı doğru uzanan hava frenle­ri planörü dikleştirerek, küçük alanlara inme­yi kolaylaştırır. Planörün çok hızlı uçmasını engellemek ya da fırtına sırasında sıkça görü­len burgaçlı hava hareketleriyle planörün çok çabuk yükselmesini önlemek amacıyla da hava frenleri kullanılır.

Planörün Uçuşu


Planörün uçması için önce havalanması gere­kir. Bir planörü havalandırmak için kullanılan en eski yöntem, sapana benzeyen uzun kau­çuk bir kordonla planörü bir tepenin yama­cından fırlatmaktı. Çok kullanılan bir başka yöntem, motorla döndürülen bir çarka hızla sarılan bir çekme teliyle planörü çekmektir. Bu sistemle, havalanmasına yetecek bir hızla öne doğru çekilen planör yeterli yüksekliğe ulaşınca (yaklaşık 300 metre) çekme telinden ayrılır. Yeterince düz bir alan varsa, güçlü bir motorlu araca bağlanan 300 metrelik bir kabloyla çekilerek de planör haValandirilabİ­lir; pilot havalanan planörün burnunu yukarı kaldırıp planörü bir uçurtma gibi yükseltir ve araç çekmeyi bırakınca çekme kablosunu çözer.

Planör bir uçakla çekilerek de havalandırı-labilir. Uçağa uzun bir iple bağlanarak çeki­len planör istenilen yüksekliğe ulaşınca (yak­laşık 600 metre) ip çözülür ve planör uçaktan ayrılarak uçuşunu sürdürür.

Motorlu planörlerde, planörün süzülerek uçmasına yetecek kadar yükselmesini sağla­yan küçük bir motor vardır. Yeterince yükse­lince motor durdurulur.

Planör havada süzülerek giderken kendisi­nin alçalış hızından daha büyük bir hızla yükselen bir hava akımıyla karşılaştığı zaman süzülerek yükselir. Planör bu hava akımının içinde kaldığı sürece, yükselen hava onu da yükseltir.
Planör pilotlarının en çok yararlandığı yük­selen hava hareketlerine termal adı verilir. Termal, güneşli sıcak günlerde yerden yukarı doğru yavaşça yükselen yüzlerce metre geniş­liğinde sıcak hava kütleleridir. Bir termalin içine giren planörcü, termalden çıkmamak için daireler çizerek uçar ve saniyede 6 metre kadar bir hızla yükselebilir. Bazen döne döne yükselen toz parçacıkları bir termalin oluştu­ğunu gösterir. Yükseldikçe soğuyan termal birkaç bin metre yüksekliğe çıktığında içinde­ki su buharı yoğunlaşarak milyonlarca su damlacığına dönüşür. Bu damlacıklar yerden kümülüs bulutlar olarak görülür.
Termal bulutun içine doğru yükselişini sürdürür. Eğer kör uçuş için gerekli gereçlerle donatılmışsa, planör bulut içinde de yükselişini sürdürebilir. Planör birkaç termalden yararlanarak hedefine doğru uçar. Planör pilotu bazen termaller içinde yükselerek he­definden uzakta bir noktaya gider ve yeterin­ce yükseldikten sonra termalden çıkıp süzüle­rek hedefine yönelir. Planörlerle 1.400 kilo­metreden fazla uzaklıklar aşılabilmiş, saatte 195 kilometreden fazla hızlara ulaşılmış, 14.000 metrenin üzerinde yüksekliklere çıkıl­mıştır. Planör termal bulamadığı zaman süzü­lerek alçalır ve vere inmek zorunda kalır.

Planörler tepelerin üzerinde uçarak da yük­selebilir. Yamaca doğru esen rüzgâr tepeyi aşmak için yükselir. Yükselen bu havanın içinde ileri geri uçan bir planör de havayla birlikte yükselir ve rüzgâr kesilene kadar uçuşunu sürdürür. Planörü yükseltecek bu termal bulana kadar tepelerin rüzgâr alan yamaçlarında uçarak planörün havada kalma­sı sağlanır.
Dağlık bölgelerde, yüksek tepelerin arasın­dan geçen hava akımları içinde gözle görül­meyen hava dalgalanmaları oluşur. Bir akarsuyun içindeki kayanın çevresinde oluşan anaforları andıran bu dalgalar bazen çok yükseklere ulaşır. Planörler bu tür hava dal­galarıyla California'daki Sierra Nevada'da 12.000 metreye. Yeni Zelanda'daki Cook Dağı'nda 9.000 metreye kadar yükselebilir.

Planörlerin Tarihi


Havacılığın en büyük öncülerinden İngiliz mucit Sir George Cayley 1809'da pilotsuz uçan bir planör yaptı. Cayley 1853'te, 80 yaşındayken ilk insanlı planör uçuşunu ger­çekleştirdi. Bu planörün denetim sistemi ol­madığı için "pilof'un uçuş bilgisine gereksini­mi yoktu. Sir George bu planörle önce bir erkek çocuğunu, sonra da korkudan ödü kopan arabacısını uçurdu.
Sonraki 50 yıl içinde, İngiltere'de W. S. Henson ve John Stringfellow, Fransa'da Yüz­başı Jean-Marie Le Bris planörle deneme uçuşları yaptılar. Le Bris albatrosları örnek alarak planörler yaptı ve 1850'lerde bunlarla kısa uçuşlar gerçekleştirdi.

Almanya'da Otto Lilienthal kuşları izleyerek uçma sanatını öğrendi; 1891'den 1896'ya ka­dar yatay ve düşey kuyruk yüzeyleri olan, kuş kanadı biçimli planörler yaptı. Planöre asıla­rak uçulan bu planörlerle bir tepeden birçok kez uçan ve bir uçuşunda 275 metre kadar yükselen Lilienthal, 1896'daki bir uçuşunda yaralanarak öldü.

Orville ve Wilbur Wright kardeşler de 1903'te ilk uçağı yapmadan önce planörlerle denemeler yapmışlardı; ama planörcülük bir spor olarak I. Dünya Savaşı sonrasına kadar gelişmedi. Savaştan sonra Almanya ve Avus­turya'nın uçak yapması ve hava kuvvetleri kurması yasaklandığı için bu ülkeler planör­cülüğe yöneldi ve süzülerek yükselebilen ilk planörü 1922'de gerçekleştirdiler. II. Dünya Savaşı başladığında dünyanın dört bir yanında planör uçuşları yaygınlaşmıştı. Bu savaş sıra­sında her iki taraf da askerlerini taşımak için, motorlu uçaklarla çekilen büyük planörler kullandı. Alman askerleri 1940'ta Belçika, Hollanda ve Girit'e planörlerle indiler. Müt­tefikler 1944'te Avrupa'yı istila ederken pla­nör de kullandılar.
Ad:  Önemli İcatlar - Planör4.jpg
Gösterim: 1773
Boyut:  43.8 KB

Günümüzde planörlerin birçok kullanım alanı vardır. Uçak pilotlarının eğitiminde, havacılık ve uzay araştırmalarında, özellikle de uçak tasarımında planörlerden yararlanı­lır. Fırtınaların içindeki uçuşlarda ve öbür meteoroloji araştırmalarında da planörler kullanılmıştır. Planörcülük II. Dünya Savaşı'ndan beri sevilen bir spor olmuş ve planör­lerin çoğu bu amaçla yapılmıştır. Ulusal yarışmaların yanı sıra iki yılda bir dünya şampiyonası düzenlenir. Birkaç gün süren bu yarışmalarda pilotlara, genellikle kötü hava koşullarında uzun mesafe uçuşları gerektiren görevler verilir. Bu yarışmalarda en uzağa giden ya da belirli bir yere en kısa sürede ulaşan pilot yarışmayı kazanır.

Türkiye'de planörcülük eğitimi, Türk Hava Kurumu'nun (THK) 1936'da Eskişehir'de kurduğu İnönü Planör Kampı ile başlamıştır. Günümüzde THK'nın Eskişehir'deki eğitim merkezinde planör pilotları yetiştirilir. Türk planörcüler uluslararası yarışmalara da katıl­maktadır.

MsXLabs.org & Temel Britannica

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 22 Ekim 2016 02:15
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
_kelebek_ - avatarı
_kelebek_
Ziyaretçi
3 Mart 2012       Mesaj #3
_kelebek_ - avatarı
Ziyaretçi
Planör
İnsanlar uzun yıllar boyunca hep uçmanın hayalini kurdular. Bu hayal uğrunda birçok insan hayatını kaybetti. Farklı birçok araç icat edildi. Bu icatların en kullanışlısı ise günümüzde oldukça yaygın olarak kullanılan uçaklardır.

Uçağı icat edenler olarak Amerikalı Wright kardeşler bilinirler. Ancak fikir kendilerinden çıkmamıştı. Sadece daha önce bulunmuş ancak önemi kavranamamış bir buluşu geliştirmekti yaptıkları. Uçuşun asıl babası İngiliz George Cayley'dir. Cayley planörü icat etmiş ancak İngiltere'de birtürlü önemini kavratamamıştı. 1849 yılında dünyada ilk kez havadan ağır bir araçla insan uçuran kişidir. Cayley'den 50 yıl kadar sonra 1903 yılında Uzun mesafelere kesintisiz uçabilmeyi sağlayan Wright Flyer bulunmuştur.

"Fakat uçma alanındaki çalışmalarını ilerlettirken kendi bilimsel yönlerini de model uçaklar, uçurtmalar, insan taşıyan planörler ile yaptıkları yüzlerce deney sayesinde bu konuda bilimsel bir eser hazırlayacak kadar ilerlettiler."
1815 Sir George Cayley 'Aerodinamiğin Babası',
1.52 m uzunluğunda burgulu bir kol kullanarak havanın çeşitli durumlarda nasıl sürtünme ve kaldırma karakteristiği gösterdiğini ölçmeye çalışmıştır.
Elde ettiği bulgulardan, belki de dünyada ilk defa bir planör tasarlamış (havadan-ağır insan taşıyacak makine) ve yapmıştır. (1773-1857)

1843-03-28 İlk Pervaneli Uçak Patenti.
İlk defa projelendirilen ve detaylandırılan pervane ile uçabilecek olan uçak tasarımı, William Samuel Henson (1805-1888) tarafından patenti alındı ve Londra’da buhar gücü ile çalışan uçak tasarımı yayınlandı.

1864-Arthur Cayley - İngiliz Matematikçi ve Hukukçu.
Arthur Cayley, kıvrık ve eğimli bir kanadın, düz bir kanada göre yüzeyindeki kıvrımın oluşturacağı alçak basınç nedeniyle daha çok kaldırma gücüne sahip olacağını (Bernoulli teoremi) öne sürmüştür.
Ayrıca, kuşları gözlemleyerek bugün ki (aspect ratio) kanat yüzeyi oranı ifadesini de gündeme getirmiş ve bu konuda ilk defa tek ve çift kanat tasarımları yapmıştır.

1867-07-19 İlk Delta Kanatlı Uçak Tasarımı.
İngiliz J.W. Butler ve E. Edwards, delta kanatlı tek ve çift kanat uçak tasarımları için buhar, gaz ya da sıkıştırılmış hava ile çalışacak tek ve çift motorlu uçak patenti aldılar.

1871-08-18 Alphonse Pénaud; Yapısal Dengeli ilk uçak modeli.
Alphonse Pénaud, ilk defa yapısal dengeli model uçağı Tuileries Gardens, Paris’de Société de Navigation Aérienne kurumu gözetiminde 11 saniyede 40m uçurarak havacılık da yeni bir çığır açtı. “Planophore” adını verdiği bu model uçak, tarihte ilk yapısal dengeli uçaktır.
Buna benzer bir oyuncak, Wright kardeşlerin çocukken çok ilgilerini çekmişti.
Fransız Alphonse Pénaud, kanat yapıları ve aerodinamik prensipleri model uçaklara, helikopterlere ve planörlere uygulaması ile bilinir. İtme gücü olarak kıvrılmış lastik şerit kullanır.
En meşhur modeli olan “Planophore” 45 cm kanat genişliğine sahipti.
Kanatlar yukarı doğru yükselen ve uca doğru sivrileşen bir forma sahipti. (Bu günki modern kanat şekli)
Kuyruk ise, yatay konumlamayı sağlaması için ayarlanabilir yapıda ve aynı kanat özelliklerine sahip idi.
"Hatta hazırladıkları 200'den çok farklı tipteki kanatları denemek için bir rüzgar tüneli dahi yaptılar."
Ad:  Önemli İcatlar - Planör2.jpg
Gösterim: 821
Boyut:  66.3 KB
1871İlk Rüzgar Tüneli.
Basınç ve sürat üzerine yapılan ilk rüzgâr tüneli, Wenham ve John Browning tarafından yapılmıştır.
Havanın Hareketi-Aerial Locomotion, basınç ve sürat ilişkisi üzerine yapılan ilk çalışma metnidir.
Yüzeysel alanları eşit olmakla birlikte daha uzun bir kanadın, derinliği fazla olan bir kanat yapısına göre daha fazla kaldırma gücü sağladığını deneylerle ilk olarak Wenham ispatlamıştır (Aspect Ratio teorisi).
Ayrıca kaldırma gücünün artması için, kanat genişliğinin fazla olmaması gerektiğini de deneyleri ile vurgulamıştır.
Amerikadaki “Smithsonian Institution”, bu çalışmaları 1895’de Wilbur Wright ve kardeşine, destek olmak için vermiştir.

"Wright kardeşler, iyi bir uçak tasarımında kanadın ani esen şiddetli rüzgarların zararlı etkisiyle sert havanın aşağı ve yukarı çekici etkisine karşın pilotun düzeltmesiyle kanadın daha uygun bir vaziyet almasını sağlayan bir mekanizma bulunması gerektiğini anladılar. Kuşları gözleyerek sert havalarda uçuş düzeylerini korumak için kanat uçlarını nasıl büktüklerini not aldılar. Kanat bükmeyi planörlerinin kanatlarının uçaklarını bir mekanizma yardımıyla eğerek taklit ettiler. Deneylerinden bunun işe yarayacağını tahmin etmişlerdir. Gerçekten de işe yaramıştır. Kanat eğmenin uçuş aerodinamiğini nasıl etkilediğini doğru bir şekilde tahmin ettiler ve anladılar."
Arthur Cayley ile Wenham ve John Browning'in çalışmalarını uygulamaya çalışmışlardır.

1891Otto Lilienthal, ilk mühendislik Planör test pilotu.
Kendi ağırlığının yer değişmesi ile yönlenen ilk planörü yapmıştır.
1891’de bir kaza sonucu düşerek öldüğü 9 Aug 1896’ya kadar yaklaşık 2000 deneysel uçuş yapmış ve ölmeden önce söylediği “Uğrunda ölünecektir de” sözü günümüze kadar gelmiştir.
1894’de geliştirdiği “Segelapparat” adını verdiği “Standard Süzülen Makina”, sonraları Ingiliz, İrlanda, Rusya, Fransa, Arjantin, Amerika ve Almanya’da diger uçuculara örnek teşkil etmiştir.
Lilienthal’in değişik kanat yüzeyleri için hazırladığı Lift & Drag tablosu (Kaldırma ve Sürtünme), 1871’de Ingiltere’de Francis Wenham ve John Browning tarafından hazırlanan Rüzgar Tüneli, Wright kardeşlerin yaptıkları çalışmaların önemli bir bölümünü oluşturmuştur.

1894-06-19 Frederick W. Lanchester ve Aerodinamik.
Otomobilin öncülerinden ve Havacı Frederick W. Lanchester, Birmingham’daki Doğa Tarihi ve Felsefe Derneği’nde Hava Akımı ve Dolaşımı teorisini açıklar.
Bu açıklama, daha sonraları, Aerodinamik biliminin temelini oluşturacaktır.

1895 Smithsonian Enstitüsü ve Wright Kardeşler.
Havacılıkdaki gelişmelerden ülke olarak geri kalmamak için, günümüzdeki adıyla Pittsburg Üniversitesi, o zamanki adıyla Smithsonian Enstitüsü - USA, Lilienthal’in Lift & Drag tablosu ile birlikte Wenham ve John Browning’in 1871’deki rüzgar tüneli çalışmasını Wright kardeşlere verdi.

1901 Wright Kardeşler’in Rüzgar Tüneli.
Wright Kardeşler, Wenham and John Browning çalışması olan rüzgar tünelini kurdular (Uzunluğu 183 cm) .
"Pilotun kanadın üzerine yatık bir şekilde durmaktan kurtarıp oturmasını sağlayacak bir yer yapılması gibi zorunlu bir takım şeyler gerekiyordu. Wright kardeşler pilotun oturabildiği bir uçak dizaynı hazırladılar. Ayrıca bir de iniş takımı yaparak kendilerini ilk uçuşlarında yanlarında taşıdıkları tekerlekli kriko ve monoraydan kurtardılar."

1906-03-18 Trajan Vuia ve İlk Serbest Uçuş.
Uçağın kanatlarına yeni kontrol yüzeyleri uygulayan Romen Trajan Vuia, ilk denemesini Paris’de yaptı. Saat 15:00’de motoru çalıştırdı ve 5 dakika sonra koşturmaya başladı.
50 m kadar koşturduktan sonra havalanan Araba-Uçak (Vuia-1), yerden 1 m kadar yükselerek 12 m yol aldıktan sonra motorun susması sonucu iniş yaptı.
Bu uçuşun özelliği, Wright Kardeşlerin yada başkalarının yaptığı gibi harici yardım alarak değil (Hızlanma Rayları, Mancınık, İtme, vs.) kendi gücü ile Havadan Ağır ve Yönetilebilen (autonomous) ilk uçuş olmasıdır.
Doğal olarak bu tip bir uçuş, dünya basınında yer buldu ve büyük bir heyecan yarattı.

1908-06-04 Amerika’nın ilk ‘Resmi’ uçuşu ve Glenn H.Curtis
Amerika’da en hafif motorları yapan Glenn H. Curtiss, Alexander Bell’in çağrısı üzerine Aerial Experiment Association için bir uçak üretir.
June Bug adını verdiği bu uçak, dışarıdan yardım almadan kalkıyordu.

Amerika’nın ilk resmi “Havadan Ağır Uçağı ve Uçuşudur”.

Amerikan ordusu, hep onunla çalışmayı tercih etti çünki Wright Kardeşler hala serbest uçmayı öğrenememişlerdi.
Amerika’nın havacılıktaki en önemli öncüsü olma unvanını, Avrupa’daki yarışmalarda da ispatlayan Curtis, 29 Mayıs’ta Hudson nehri üzerinden New York’a uçmuş, Hürriyet heykelini turlamış ve Joseph Pulitzer’in 10.000$ lık 200 km üzeri uçuş yarışmasını 220 km yi 153 dak’da uçarak kazanmış ve Manhattan üzerinde gösteri uçuşu yapmıştır.
8 Haz 1911’de Aero Club of America’nın ilk lisanslı pilotu olmuştur. (Wright Kardeşler ise 4 ve 5 No’lu lisanslara sahiptirler.)
Daha sonra Wright Kardeşler ile hukuk mücadelesine girecek olan Curtis, patent davasını 1913’de kaybetti.

1908-07-04 ‘Aerial Experiment Association’ Yarışması

Alexander Bell ve eşi Mabel Bell desteğinde 01.10.1907’de Kanada Toronto’da kurulan “Aerial Experiment Association”, Scientific American desteğinde 1 km üzerinde uçacak olana verilecek $25.000 lık bir yarışma düzenledi.
Yarışmanın tek şartı “dışarıdan destek almadan uçmak” olunca, Wright Kardeşler yarışmadan çekildiler.
Yarışmayı Glenn H. Curtiss, June Bug Uçağı ile 1 km’nin üzerinde uçarak kazandı.

"Wright Kardeşler artık uçabilen bir uçak yaratmışlardı ama onu nasıl uçuracaklarını bilmiyorlardı. Bunu onlara gösterebilecek ne bir kitap ne de bir öğretmen vardı. Yavaş yavaş ve metotlu bir şekilde uçakla dönüş yapabileceklerinden çok zaman önce emin olmuşlardı. Daha ilk denemelerinde uçak tam bir daire dönüşünü kolaylıkla tamamlayarak havalandıkları noktanın yanına indi. Uçak dizaynı, diğerleri Wright kardeşlerinin seviyesine gelinceye kadar bir süre olduğu yerde saydı."

1908-01-13 Henry Farman – İlk Dairesel uçuş (1 km).
Fransa’da yapılan Grand Prix d’Aviation Deutsche-Archdeacon yarışmasını, Henry Farman’nın Voisin-Farman uçağı, bir kilometre çapındaki dönüşü 1 dak 28 saniyede tamamlayarak büyük ödülün sahibi oldu.

1908-03-21 Henry Farman - Dairesel uçuş (2 km).
Henri Farman önceki rekorunu ikiye katlayarak, Voisin-Farman No.1 Bis modeli uçağı ile Issy-les-Moulineaux’da 2004 m’yi 3 dak 31 san’de uçarak geliştirdi.

1908-07-04 ‘Aerial Experiment Association’ Yarışması
Alexander Bell ve eşi Mabel Bell desteğinde 01.10.1907’de Kanada Toronto’da kurulan “Aerial Experiment Association”, Scientific American desteğinde 1 km üzerinde uçacak olana verilecek $25.000 lık bir yarışma düzenledi.
Yarışmanın tek şartı “dışarıdan destek almadan uçmak” olunca, Wright Kardeşler yarışmadan çekildiler.
Yarışmayı Glenn H. Curtiss, June Bug Uçağı ile 1 km’nin üzerinde uçarak kazandı.

1908-09-03 Orville Wright’ın ilk Dairesel Uçuşu
Orville Wright, Fort Meyer, Virginia’da ilk defa dairesel uçuşunu gerçekleştirdi.
Sahayı 1,5 defa turladı.

1908-07-04 ‘Aerial Experiment Association’ Yarışması
Alexander Bell ve eşi Mabel Bell desteğinde 01.10.1907’de Kanada Toronto’da kurulan “Aerial Experiment Association”, Scientific American desteğinde 1 km üzerinde uçacak olana verilecek $25.000 lık bir yarışma düzenledi. Yarışmanın tek şartı “dışarıdan destek almadan uçmak” olunca, Wright Kardeşler yarışmadan çekildiler. Yarışmayı Glenn H. Curtiss, June Bug Uçağı ile 1 km’nin üzerinde uçarak kazandı.

1909-04-06 Henry Farman III (HF1) ve ilk Kanatçıklar.
Havacıların öncülerinden Hanry Farman, kendi adını verdiği üçüncü modeli, Hanry Farman III, ya da yeni bir tasarım olduğu için HF1 olarak isimlendirdikleri uçağını Fransa’nın Bouy kasabasında uçurdu.
Bu uçağın özelliği, ilk defa çift kanatlı uçağın kanat firar uçlarına kanatçık uygulamış olmasıdır.
(Aileron = Fransızca “Kanatçık” demektir)

1908-06-04 Amerika’nın ilk ‘Resmi’ uçuşu ve Glenn H.Curtis
Amerika’da en hafif motorları yapan Glenn H. Curtiss, Alexander Bell’in çağrısı üzerine Aerial Experiment Association için bir uçak üretir. June Bug adını verdiği bu uçak, dışarıdan yardım almadan kalkıyordu.

Amerika’nın ilk resmi “Havadan Ağır Uçağı ve Uçuşudur”.
Amerikan ordusu, hep onunla çalışmayı tercih etti çünki Wright Kardeşler hala serbest uçmayı öğrenememişlerdi.
Amerika’nın havacılıktaki en önemli öncüsü olma unvanını, Avrupa’daki yarışmalarda da ispatlayan Curtis, 29 Mayıs’ta Hudson nehri üzerinden New York’a uçmuş, Hürriyet heykelini turlamış ve Joseph Pulitzer’in 10.000$ lık 200 km üzeri uçuş yarışmasını 220 km yi 153 dak’da uçarak kazanmış ve Manhattan üzerinde gösteri uçuşu yapmıştır.
8 Haz 1911’de Aero Club of America’nın ilk lisanslı pilotu olmuştur. (Wright Kardeşler ise 4 ve 5 No’lu lisanslara sahiptirler.)
Daha sonra Wright Kardeşler ile hukuk mücadelesine girecek olan Curtis, patent davasını 1913’de kaybetti.

Sonunda,
1928-12-12 İlk Uçuş’un 25.ci Yılı.!
Amerika Birleşik Devletleri Washington'da “Wright Kardeşler ve İlk Uçuşun 25.ci yılı” adı altında bir Uluslararası Sivil Havacılık konferansı düzenledi.

Dünyaya 'İlk Uçuşun 25.ci Yılı' diye ilan edilen bu konferansa, “İlk Uçuş yalanı” yüzünden hiç bir devlet katılmadı.
Tarihte kayıtlara "Güzel bir kutlama" diye geçti. (12-14 Aralık)

Zaten havacılığın gelişimini incelediğinizde, Wright Kardeşlerin tüm devlet desteğine karşın hep Avrupanın çok gerisinde kaldığını görürüz.
Her bir ilk, Avrupada gerçekleşmiş ve ilk havaalanı dahil her tür gelişme Avrupada yaşanmıştır.
Son düzenleyen Safi; 22 Ekim 2016 02:14
Mira - avatarı
Mira
VIP VIP Üye
12 Haziran 2012       Mesaj #4
Mira - avatarı
VIP VIP Üye
Planör
Hava akımlarından yararlanarak uçan motorsuz hava taşıtı. Planörler eskiden yüksek bir yerden itilerek boşluğa atılır ve hava akımlarına kaptırılarak bir süre uçulurdu. Günümüzde bir uçak tarafından çekilerek havalandırılır ve uygun bir yerde bırakılır. Planörcü, hava akımlarından ve yükselen havanın yarattığı "hava bacaları"ndan yararlanarak ve dolana dolana planörünü çok yükseklere çıkarabilir, sonra süzüle süzüle yere indirebilir.

Motorsuz uçma, tarihin eski çağlarından beri denenmiştir. Ancak, çağdaş planörün ilk örneği 1891'de Alman Lilienthal tarafından yapılmıştır. Planörcülük, günümüzde yaygın bir spor dalı olarak birçok ülkede benimsenmiştir. Ayrıca planörler ordularda da askerî amaçlarla kullanılmaktadır. Dünya planörle yükselme rekoru 14.000 metredir. Türkiye'de planörcülük Türkkuşu'nun önderliğinde 1936'da Eskişehir'de başlamıştır.

MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi
Son düzenleyen Safi; 22 Ekim 2016 01:59
theMira
wolfmann - avatarı
wolfmann
VIP VIP Üye
6 Aralık 2012       Mesaj #5
wolfmann - avatarı
VIP VIP Üye
PLANÖR
(fr. planeur).
1. Atmosfer akımlarından yararlanarak havada yol alan ve planör uçuşlarında kullanılan motorsuz hava taşıtı.
2. Motorlu planör, kalkışta ya da atmosfer akımı olmadığında sınırlı manevralarda kullanılmak üzere küçük bir yardımcı motorla donatılmış planör

—Ask. havc. Nakliye planörü, çekilerek uçurulan, motorsuz hava taşıtı. (Bk. ansikl. böl.)

—ANSİKL. Ask. havc. Nakliye planörü, ikinci Dünya savaşı sırasında, önemli hedefleri ele geçirmek ve şaşkınlık yaratmak için düşman hatlarının gerisine birlikler ve hafif malzeme taşımada kullanılmıştır. Almanlar, 1940 mayısında, bu hava taşıtlarını Albert kanalı üzerindeki Eben-Emael kalesini alırken ve bir yıl sonra da Girit harekâtlarında kullandılar.

Müttefikler ise birçok kez, özellikle Normandiya çıkarmasında (haziran 1944), Arnhem’e yapılan hücumda (eylül 1944) ve Ren'i geçerken (mart 1945) planörden yararlandı. Helikopter alanında gerçekleştirilen gelişmeler, planörlerin askeri amaçlarla kullanımını ortadan kaldırmıştır.

Kaynak: Büyük Larousse
Son düzenleyen Safi; 22 Ekim 2016 02:04
ฬ๏lŦ๓@ภภ ®
sade - avatarı
sade
VIP hazan
7 Aralık 2012       Mesaj #6
sade - avatarı
VIP hazan
Planör İcadı
Ad:  planer.jpg
Gösterim: 702
Boyut:  15.2 KB
İnsanlar uzun yıllar boyunca hep uçmanın hayalini kurdular. Bu hayal uğrunda birçok insan hayatını kaybetti. Farklı birçok araç icat edildi. Bu icatların en kullanışlısı ise günümüzde oldukça yaygın olarak kullanılan uçaklardır.

Uçağı icat edenler olarak Amerikalı Wright kardeşler bilinirler. Ancak fikir kendilerinden çıkmamıştı. Sadece daha önce bulunmuş ancak önemi kavranamamış bir buluşu geliştirmekti yaptıkları. Uçuşun asıl babası İngiliz George Cayley'dir. Cayley planörü icat etmiş ancak İngiltere'de birtürlü önemini kavratamamıştı. 1849 yılında dünyada ilk kez havadan ağır bir araçla insan uçuran kişidir. Cayley'den 50 yıl kadar sonra 1903 yılında Uzun mesafelere kesintisiz uçabilmeyi sağlayan Wright Flyer bulunmuştur.

Cayley'nin havadan ağır uçabilen araçlar yapma merakı 1784'te yapılan model helikopterleri görmesiyle başladı. 1799 yılında ilk sabit kanatlı uçağını yaptı. 1804 yılında küçük bir model uçak üretti ve 1809 yılında orjinal boyutlarında olanını üreterek uçurdu. Uzun yıllar boyunca çeşit çeşit model uçaklar üretti ve bu hevesinden hiçbirzaman vazgeçmedi. Her zaman aklında olan insanlı uçakları yapabilmek için uğraştı ve 1849 yılında yaptığı bir model ile 10 yaşında bir çocuğu uçurabildi. Bu tarihteki havadan ağır bir araçla ilk insanlı uçuş olarak bilinir.

1853 yılında bir uçuş gerçekleştirdi ki bu kendisine uçuşun babası ünvanını kazandırdı. 1852 yılında Mechanics' Magazine dergisinde yetişkin bir insanı taşıyabilen tek kanatlı planörünü tanıttı. Cayley, arabacısı olan John Appleby'i uçması konusunda ikna etti ve ilk defa ipsiz olarak uçurdu. Ancak Appleby ne kadar büyük bir işe imza attığının farkında değildi
Son düzenleyen Safi; 22 Ekim 2016 02:00



Benzer Konular

5 Mart 2017 / Misafir Mühendislik Bilimleri
20 Ağustos 2013 / asla_asla_deme Mühendislik Bilimleri
31 Ekim 2008 / asla_asla_deme Taslak Konular
11 Ekim 2013 / _EKSELANS_ Taslak Konular
9 Haziran 2011 / _Yağmur_ Taslak Konular