Arama

T.Hv.K.K. - Türk Hava Kuvvetleri

Güncelleme: 15 Ocak 2013 Gösterim: 26.436 Cevap: 42
AirFoRcE_11 - avatarı
AirFoRcE_11
VIP VIP Üye
26 Temmuz 2011       Mesaj #1
AirFoRcE_11 - avatarı
VIP VIP Üye
Türk Hava Kuvvetleri
MsXLabs.org & Vikipedi, özgür ansiklopedi
Sponsorlu Bağlantılar

  • Türk Hava Kuvvetleri
    • Etkin:
      • 1911 (resmi iddia)
      • 31 Ocak 1944 (Hava Kuvvetleri Komutanlığı)
      • Temmuz 1949-
    • Ülke: Türkiye
    • Bağlılık: Türk Silahlı Kuvvetleri
    • Büyüklük:
      • 60,100 personel (2008)
      • 1944 uçak (2010/2011)
      • 154 UAVs
    • Hava Kuvvetleri Karargahı: Ankara
    • Komutanları
    • Komutan: Orgeneral Mehmet Erten
    • Komutan Yardımcısı: Korgeneral Korcan Pulatsü
  • Nişanlar
    • Kimlik sembolü:
100px TAF Roundelsvg
  • Uçaklar
    • Saldırı:
      • - F-16 Fighting Falcon
      • - F-4E 2020 Terminator
      • - F-4 Phantom II
      • - F-5 2000
    • Elektronik savaş:
      • - Boeing 737 AEW&C
      • - CN-235 EW Avcı
      • - F-16 Fighting Falcon
    • Önleme:
      • - F-16 Fighting Falcon
    • Eğitim:
      • - T-38
      • - SF-260
      • - T-37
      • - T-41
    • Nakliye:
      • - C-130
      • - C-160
      • - CN-235
      • - Cougar
      • - UH-1H
Türk Hava Kuvvetleri (komutanlığın adı: Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı, kısaltması: T.Hv.K.K), 1911 yılında kurulan ve 2012 sayımlarına göre envanterinde 1.944 savaş uçağı barındıran, barışta Türk Hava Sahası'nı savunan, savaşta kara ve deniz kuvvetlerine destek veren kuvvettir. Bu USAF arkasındaki filo büyüklüğü açısından NATO'da 2. sıradadır. Komutanı Orgeneral Mehmet Erten'dır.

Tarihçe

1940'da, II. Dünya Savaşı yıllarında Türk hava tugaylarının Balkanlar'ın ve Orta Doğu'nın en büyük hava kuvvetleri olmak üzere kendi envanterinde 500'den fazla savaş uçağı vardı. Lojistik işler için Milli Savunma Bakanlığı ve eğitim işlerinden Genelkurmay Bakanlığı bünyesinde Hava Müsteşarlığı 1944 yılında Hava Kuvvetleri Komutanlığını oluşturmak için birleştirilmiştir. Böylece, Hava Kuvvetleri Türk Silahlı Kuvvetleri'nden ayrı bir dal haline geldi. Türk Hava Kuvvetleri'nin ilk komutanı General Zeki Doğan oldu.
Türkiye, Şubat 1945 yılına kadar Müttefiklerin tarafında II. Dünya Savaşı'na girmedi. Bununla birlikte, Türk Silahlı Kuvvetleri tam alarma gitti ve komşu Bulgaristan Mihver Devletleri arasındaki askeri ittifak sonrasında Yunanistan'ın Nisan 1941'de işgalinden sonra savaşa hazırlandı. Bir yıl içinde Türkiye'nin kuzeybatı ve batı sınırları Alman kuvvetleri ve güneybatısında İtalyan güçleri tarafından kuşatıldı.

Teşkilat

  • Karargâh, Ankara
Genelkurmay Başkanı: Orgeneral Necdet Özel
Türk Hava Kuvvetleri Komutanı: Orgeneral Mehmet Erten
  • 1. Hava Kuvveti Komutanlığı, Eskişehir
    • 1. Ana Jet Üs Komutanlığı, Eskişehir
      • F-4E/2020 Terminator
      • F-4E/TM Phantom II
      • RF-4E/TM Phantom II
      • CN-235M-100 & AS-532 Cougar Mk.1
    • 3. Ana Jet Üs Komutanlığı, Konya
      • F-16C/D Fighting Falcon
      • F-4E 2020 Terminator
      • F-5 Freedom Fighter A/B 2000
      • B-737-700 AEW&C MESA
      • AS-532 Cougar Mk.1
    • 4. Ana Jet Üs Komutanlığı, Akıncı, Ankara
      • F-16C/D Fighting Falcon
    • 6. Ana Jet Üs Komutanlığı, Bandırma
      • F-16C/D Fighting Falcon
      • AS-532 Cougar Mk.1
    • 9. Ana Jet Üs Komutanlığı, Balıkesir
      • F-16C/D Fighting Falcon
      • AS-532 Cougar Mk.1
    • 15. Füze Üs Komutanlığı, İstanbul
    • Diğer Hava Üsleri, Akhisar, Dalaman, Afyon, Çorlu
  • 2. Hava Kuvveti Komutanlığı, Diyarbakır
    • 5. Ana Jet Üs Komutanlığı, Merzifon, Amasya
      • F-16C/D Fighting Falcon
      • AS-532 Cougar Mk.1
    • 7. Ana Jet Üs Komutanlığı, Erhaç, Malatya
      • F-4E 2020 Terminator
      • F-4E Phantom II
      • AS-532 Cougar Mk.1
    • 8. Ana Jet Üs Komutanlığı, Diyarbakır
      • F-16C/D Fighting Falcon
      • CN-235M-100 & AS-532 Cougar Mk.1
    • İnsansız Hava Araçları Üs Meydan Komutanlığı, Batman
      • Anka
      • Heron
      • Harpy
      • I-GNAT ER
    • 10. Tanker Üs Komutanlığı, Adana
      • KC-135R Stratotanker
    • Diğer Hava Üsleri, Batman, Muş, Ağrı, Sivas, Erzurum
  • Hava Kuvvetleri Komutanlığı'na direk bağlı birimler
    • 11. Hava Ulaştırma Ana Üs Komutanlığı, Etimesgut, Ankara
      • CASA CN-235
      • Cessna Citation|Cessna Citation VII
      • Cessna Citation|Cessna Citation II (CE-550),
      • Gulfstream IV-SP
      • 3 CASA CN-235 [T] ambulans uçak
    • 12. Hava Ulaştırma Ana Üs Komutanlığı, Erkilet, Kayseri
      • C-130 Hercules
      • C-160 Transall
      • CASA CN-235 [T]
  • Hava Eğitim Komutanlığı, Gaziemir, İzmir
    • 2. Ana Jet Üs Komutanlığı, Çiğli, İzmir
      • T-38A Talon (Tekamül Eğitim Filosu)
      • KT-1, T-37B/C Tweet (Temel Eğitim Filosu-T-37B/C)
      • SF-260D (Başlangıç Eğitim Filosu)
      • CN-235M-100 & UH-1H Iroquois
    • Hava Harp Okulu Komutanlığı
    • Işıklar Askeri Hava Lisesi Komutanlığı
    • Hava Sınıf Okulları ve Teknik Eğitim Merkezi Komutanlığı
    • Hava Dil Okulu ve Havacı Eğitim Tugay Komutanlığı, Gaziemir, İzmir
  • Hava Lojistik Komutanlığı Etimesgut, Ankara
    • 1. Hava İkmal Bakım Merkezi Komutanlığı, Eskişehir
    • 2. Hava İkmal Bakım Merkezi Komutanlığı, Kayseri
    • 3. Hava İkmal Bakım Merkezi Komutanlığı, Ankara
    • Hava Müzesi Komutanlığı, İstanbul
Komutanlıklar şu filolardan oluşur:
  • 19 Savaş filosu
  • 1 Keşif filosu
  • 6 Eğitim filosu
  • 6 Ulaştırma filosu
  • 1 Tanker filosu
  • 8 Uçaksavar füze (SAM) filosu

221. Filo'ya bağlı bir C-160 Transall
800px Turkish air force transall c 160d followmecar arp


2016 yılında, elde bulunan f-4'lerin yerini alması planlanan F-35A
800px F 35 Lightning 1


Türk Hava Kuvvetleri bünyesindeki bir F-16 Fighting Falcon savaş uçağı
Turkish Air Force 28F 16C Falcon29


2014 yılında alınması planlanan F-35 Ligtening lere yerini devredecek F-4 Phantom
800px Phantom68 0342arp


Muharip Platformlar

Uçaklar

thk1
thk2
thk3
Uploaded with ImageShack.us

Hava Savunma Silahları

thk4
Uploaded with ImageShack.us

Füzeler ve Bombalar

thk5
Uploaded with ImageShack.us

Gelecek Planları

thk6

Uploaded with ImageShack.us

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 6 üye beğendi.
AirFoRcE_11 - avatarı
AirFoRcE_11
VIP VIP Üye
26 Temmuz 2011       Mesaj #2
AirFoRcE_11 - avatarı
VIP VIP Üye
Northrop F-5 "Freedom Fighter"
Fighter-bomber / Av-bombardıman
Sponsorlu Bağlantılar

7a63321f

Northrop tarafından imal edilen F-5 düşük maliyet, kolay bakım ve büyük esnekliği birleştiren bir süpersonik savaş uçağıdır. 2000’den fazla F-5, müttefik ülkelerin kullanımı için USAF tarafından sipariş edilmiştir. USAF Northrop T-38 eğitim uçağına benzeyen F-5’ler cephelerdeki ham pistlerden harekat kaabiliyetine sahip değişik kara destek ve hava önleme görevlerini yapabilirler.

İlk F-5 uçuşu 30 Temmuz 1959’da gerçekleşti ve yabancı pilotların eğitimi için Taktik Hava Kuvvetleri Komutanlığı’na teslimatlar 1964 Nisan’ında başladı. İran ve Güney Kore’den gelenler eğitime ilk katılanlardı ve bunları Norveç, Yunanistan, Tayvan, İspanya ve F-5’i tercih eden diğer ülkeler izlediler. İki kişilik kombat versiyonu F-5B 1964 Şubat’ında uçtu. 1966-67 arasında bir USAF F-5 filosu uçağın operasyonel değerlendirmelerini yapabilmek için Güneydoğu Asya’da kombat görevleri yaptılar.
F-5A’lar lisans altında İspanya’da CASA tarafından (C-9/CE-9), Kanada’da Canadair tarafından (CF-5A/B), ve Hollanda’da Fokker tarafından (NF-5A/B) üretilmişlerdir.
F-5E “Tiger II” ise F-5A “Freedom Fighter”in büyük oranda geliştirilmiş modelidir. Üstün manevra yetenekli, hafif ve düşük maliyetli bir hava üstünlük savaşcısı olarak baştan tasarlanan “–E” modellerine havadan havaya atış radar kontrol sistemi ilave edilmiştir. Daha güçlü J-85 motorları dolayısıyla gövdenin genişletilmesi ve uzatılması gerekmiştir. Kanat kökleri de değiştirilerek üçlü delta görünümü verilmiştir.
İlk F-5E uçuşu 11 Ağustos 1972’de gerçekleşti. Bu uçağı teslim alan ilk USAF birliği Williams AFB’deki 425 TFS’dir. Bu üs yabancı pilotların yetiştirilmesinden sorumluydu. “Tiger II”in en iyi bilinen uygulaması Nevada’daki Nellis AFB’deki USAF Hava Muharebe Okulu’dur. Burada 64. Hava Muharebe Okulu Filosu Sovyet taktikleriyle eğitilmişler, MiG-21’leri simüle ederek USAF pilotlarına kombat eğitimi vermişlerdir.

2nvgrbc

F-5A specs/doneleri:

  • Crew/mürettebat: 1,
  • Engines/motorlar: 2 x General Electric J-85,
  • thrust/itiş gücü: 18,11kN,
  • Wingspan/kanat açıklığı: 7,85m.
  • Length/boyu: 14,34m.
  • Height/yüksekliği: 4.10m.
  • Take-off weight/kalkış ağırlığı: 9,300kg,
  • Max speed/azami hızı: 1,526km/h.
  • Cruising Speed/seyir hızı: 950km/h.
  • Range/menzili: 1,815km
  • Ceiling/Tavanı: 15,400m.

15b7252a

Armament/silah donanımı: 2 x 20mm MG, 2500kg rockets, missiles and bombs externally ( 2 x AIM-9 “Sidewinder” AA)/ 2 x 20mm MG, gövde ve kanat altında 2500kg roket, füze ve bomba yükü (2 x AIM-9 “Sidewinder” AA)



F-4 Phantom

d2bf1558

F-4 Phantom
ABD'liMcDonnell Douglas Corporation (Mekdonıl Daglıs Şirketi) tarafından üretilen çok amaçlı avcı-bombardıman uçağı.
Yapımına ilk kez 1961'de başlanmıştır. 1996 yılına kadar Amerikan Ordusu tarafından aktif hizmette kullanılmıştır. Avusturalya, Almanya, İsrail, İran,İngiltere, Japonya, İspanya, Güney Kore, Türkiye, Yunanistan hava kuvvetlerinde görev yapmıştır.
Almanya
, Japonya, İran, Güney Kore, Türkiye ve Yunanistan hava kuvvetlerinde halen hizmet vermektedir.
Rus muadili Mikoyan-Gurevich MiG-23'tür.
F-4 Vietnam Savaşı sırasında Amerikan ordusu tarafından sığnakları ve köyleri napalm bombaları ile yakmak ve de havadan destek vermek için kullanılmıştır. Vietnam Savaşı sırasında Vietnam Halk Cephesi bunlardan sadece 9 tanesini vurmayı başara bilmişti. Bunun nedeni ise F-4 lerin çok hızlı süpersonik uçaklar olmasıydı. Oysa Vietnam Halk Cephesi'nin elinde sadece 1950'li yılardan kalma jet uçakları vardı.

7bf81b01

İsrail Havacılık Endüstrisi
(IAI-Israel Aircraft Industries Ltd.) ile ortak başlatılan modernizasyon projesiyle Türk Hava Kuvvetleri envanterindeki 54 adet F-4E üzerinde yapısal güçlendirme, yeni nesil navigasyon sistemleri, HUD (Head-Up Display), HOTAS (Hands on Throttle-and-stick), MFD (Multi-Function-Display), yeni nesil radyo ekipmanı, mevcut AN-APQ 120 radarının ELTA ELO/M-2032 radarı ile değişimi sağlanmıştır. Ayrıca uçağın silah taşıma kabiliyeti yeni nesil silahlarla güçlendirilmiştir. Modernize kapsamında F-4'lerin 28 uçaklık bölümü 1. Hava İkmal Bakım Merkezi Komutanlığı, Eskişehir'de, 26 uçaklık bölümü İsrail Havacılık Endüstrisi (IAI) tesislerinde tamamlanmıştır. Modernizasyondan sonra uçak F-4 2020/Terminatör adını almıştır. F-4 ler 2002'deki modernizasyonlarından sonra Türk Hava Kuvvetleri'nde 2020 yılına kadar aktif görev yapması planlanmaktadır.

b3869bdb

Teknik Özellikler (F-4E)


Boyut Doneleri
  • Uzunluk: 19.20 m (63.00 ft)
  • Kanat Genişliği: 11.77 m (38.62 ft])
  • Yükseklik: 5.02 m ( 16.46 ft)
  • Kanat Alanı: 49.20 m2 (530 ft2)
Ağırlık Doneleri
  • Boş Ağırlık: 13.760 kg (30.330 lb)
  • Tipik Yükleme: 18.900 kg (41.670 lb)
  • Azami Ağırlık: 28.030 kg (61.795 lb)
  • Yakıt Kapasitesi :
    • Dahili: 7.160 lt (1.890 gal)
    • Harici: 5.070 lt (1.340 gal)
  • Azami Faydalı Yük: 8.480 kg (18.650 lb)
Güç Kaynağı
  • Motor: 2 x General Electric J79-GE-17A
  • Motor Gücü: 2 x 17.845 lbf (79.6 kN)
Performans
  • Azami Hız: 2.370 km/s (Mach 2.23)
  • Seyrüsefer Hızı: 940 km/s (Mach 0.76)
  • Tırmanma Hızı: 210 m (689 ft) /sn
  • Servis Tavanı: 18.300 m (60.000 ft)
  • Menzil:
    • Yüksüz ve azami yakıt ile 3.185 km (1.720 nm)
    • Tipik yükleme ile 1.360 km (734 nm)
  • Kalkış Mesafesi: 1.370 m (4.490 ft)
  • İniş Mesafesi: 1.120 m (3.680 ft)
  • Personel: 1 Pilot + 1 Silah Sistem Subayı
Silah Sistemleri

Top
  • 1 x 20 mm M61A1 Vulcan (639 mermi)
Havadan Havaya Muharebe Füzeleri
  • 4 x AIM-9B/J/L Sidewinder
  • 4 x AIM-7D/E Sparrow
  • 4 x AIM-120B AMRAAM (Almanya, Yunanistan)
  • 4 x AAM-3 (Japonya)
  • 4 x IRIS-T (Almanya, Yunanistan)
  • 4 x Skyflash (İngiltere)
af264b50

Havadan Karaya Taaruz Füzeleri
  • 4 × AGM-65 Maverick
  • 4 × AGM-45 Shrike
  • 4 × AGM-88 HARM
  • 4 × AGM-78 Standart
  • 2 × AGM-84 Harpoon
  • 2 × Popeye (İsrail, Türkiye)
f86191d9

Bombalar
  • GBU-10 Paveway II, GBU-12 Paveway II, GBU-16 Paveway II Lazer güdümlü bombalar
  • Mk-20 Rockeye, CBU-52/58/71/87/89, BL-755 Demet bombaları
  • MK-81, MK-82, MK-83, MK-84, M117 Genel maksat bombaları
  • AGM-62 Walleye
  • GAU-3A 70 mm (2.76 inç), LAU-10/A 127 mm (5.0 inç) Roket podları
  • Nükleer Bomba
  • 1 x Mk-8/12/91, B43/57/61

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
AirFoRcE_11 - avatarı
AirFoRcE_11
VIP VIP Üye
26 Temmuz 2011       Mesaj #3
AirFoRcE_11 - avatarı
VIP VIP Üye
F-16 Fighting Falcon

73d1ce6a


F-16 Savaşan Şahin Lockheed Martin üretimi çok amaçlı, tek motorlu jet savaş uçağı. General Dynamics şirketi tarafından, ABD Hava Kuvvetleri için geliştirilmiştir. Hafif avcı olarak dizayn edilmiş, başarılı bir çok amaçlı avcı uçağıdır. Geniş kullanım alanı, olağanüstü manevra kabiliyetiyle kendini kanıtlamış ve başarısıyla birçok ülkeye ihraç edilmiştir. F-16 büyük Batı kökenli avcı projesi sonucunda üretimi 1976 yılında onaylanmıştır. 2. Dünya Savaşı sonrası uçaklar içinde MİG-21'den (10,000+) sonra en çok üretilen savaş uçağıdır. En güncel bilgilere göre 4,400 adetten fazla üretilmiştir.

d05a4250

Genel Bilgiler Bugün dünyada 24 ülkenin hava kuvvetleri F-16 savaş uçağının değişik modellerini kullanmaktadır.Günümüzde ABD Hava Kuvvetleri için olmasa da ihracat için geliştirilmiş versiyonları üretilmektedir. 1993 yılında General Dynamics uçak üretim hakkını Lockheed firmasına satmış, Lockheed firması, Martin Marietta firması ile birleşerek Lockheed Martin adını almıştır.

e66716f4

F-16
it dalaşı için sayısız yenileştirmeye girmiş, daha iyi bir görüş için konopi su damlası şeklinde yapılmış, yüksek G kuvvetiyle yapılan dönüşlerde pilota kolaylık sağlaması için kontrol kolu sağa alınmış ve pilota etki eden G kuvvetini azaltmak için pilot koltuğu arkaya doğru eğik yapılmıştır. Silahları gövde içindeki M61 Vulcan top ve 11 yükleme noktasına takılabilen çeşitli füzelerden oluşmaktadır. Ayrıca 9G'ye dayanabilen ilk avcı uçağıdır. İtiş-ağırlık oranı 1'den yüksek olmamak koşuluyla güçlü tırmanabilmekte ve gerektiğinde dik olarakta hızlanabilmektedir. F-16'nın resmi adı Fighting Falcon olmasına rağmen, pilotlar ondan Viper diye bahsederler.

2c1de3fa

F-16
'nın ABD Hava Kuvvetleri'nde 2025 yılına kadar serviste kalması düşünülmektedir. F-16'lar ile değiştirilecek F-35 Lightning II uçakları 2011'de servise girmeye başlayacak ve kademeli olarak F-16'lar, F-35 Lightning II uçaklarıyla yer değiştirecektir.

F-16 çok amaçlı bir av-bombardıman uçağıdır. Silahlarını hava ve kara hedeflerine çok yüksek hassasiyetle sevk edebilir. F-16 nın yapımında F-15 ve F-111 gibi kendini ispatlamış uçakların teknolojilerinden yararlanılmıştır. F-16 güçlü radarı sayesinde alçaktan uçan uçakları bile tespit edebilir. F-16 dünyada ilk Elektronik Kumandalı Uçuş (İngilizce: Fly By Wire) yani uçuş kontrol mekanik aksamı elektronik sistemlerle yönetilen ilk savaş uçağıdır. F-16'nın manevra kabiliyeti çok yüksek ve atiktir. Bu da F-16'yı kullanımı zor uçaklar kategorisine sokar. F-16'da HUD, HOTAS, "Cam" Kokpit gibi özellikler de kullanılmıştır. F-16 tam yüklü olarak yaklaşık 9g'ye dayanabilir (hava yer görevlerinde azami 5.5g).
Çok yönlü taktik ve avcı uçağı olan F-16 uçakları havadan havaya ve havadan yere savaş kabiliyetine sahiptir. F-16C serisi tek kişilik F-16D serisi ise çift kişiliktir. F-16 uçağında turbofanlı tek motor mevcuttur. Hava alığı yere çok yakın olduğu için YAMAHA (motora giren yabancı maddelerin yarattığı hasar) alması çok kolaydır. Bu nedenle uçağın bulunduğu ve taksi yaptığı yerlerin en ufak maddelerden dahi arındırılması gerekir. Ayrıca bu hava alığı uçak üzerinde çalışan personel için son derece tehlikelidir. Uçak en düşük seviyede çalışırken bile motor bir insanı çekebilecek kadar emiş gücü oluşturup bir kazaya neden olabilir. Bu tür kazalar ülkemizde de yaşanmıştır ve maalesef ölümle sonuçlanmıştır.
F-16 uçağının tek motorlu olması nedeniyle uçağa elektrik ve hidrolik takat gelmediği zamanlarda acil olarak takat sağlayan ünite (EPU) devreye girer. Bu sistemde yakıt olarak kullanılan Hidrazin insan vücuduna temas ettiğinde veya buharına maruz kalındığında sağlık açısından zararlı etkilere sahiptir. Bundan dolayı kaza/kırım olaylarında ya da acil durumlarda uçağa yaklaşmadan önce uçağın sağ yan tarafında bulunan gösterge ve dedektörler iyice kontrol edilir, uçağa herhangi bir müdahelede bulunmadan önce EPU sistemiemniyet pimi takılarak ve pilot kabininden OFF edilerek devreden çıkartılır.

fb07dcfe

Fiyatı


Birim Maliyeti:

  • F-16A/B: US$14.6 milyon (1992)
  • F-16C/D: 28.520 TL (1998)
  • F-16E/F: 26.9 milyon US$ (2005)
  • F-16I: ~895.256tl(2006)
Teknik Özellikleri (F-16C Blok 40)
  • Boyut Doneleri
    • Uzunluk: 15.03 m (49.31 ft)
    • Kanat Genişliği: 9.45 m (31.00 ft)
    • Yükseklik: 5.09 m (16.70 ft)
    • Kanat Alanı: 27.88 m2 (300 ft2)
  • Ağırlık Doneleri
    • Boş Ağırlık: 8.495 kg (18.725 lb)
    • Tipik Yükleme: 10.780 kg (23.765 lb)
    • Azami Ağırlık: 17.010 kg (37.500 lb)
    • Yakıt Kapasitesi :
      • Dahili: 3.105 kg (6.846 lb)
      • Harici: 3.066 kg (6.760 lb)
    • Azami Faydalı Yük: 7.800 kg (17.200 lb)
  • Güç Kaynağı
    • Motor: 1 x General Electric F110-GE-100
    • Motor Gücü: 17.155 lbf (76.3 kN)
  • Performans
    • Azami Hız:
      • 12.000 metrede 2.175 km/s (1.350 mph) - 2.05 Mach
      • Deniz Seviyesinde 1.460 km/s (915 mph) - 1.2 Mach
    • Tırmanma Hızı: 254 m (834 ft) /sn
    • Servis Tavanı: 15.240 m (50.000 ft)
    • Menzil:
      • Yüksüz ve azami yakıt ile 3.890 km (2.100 nm)
      • Tipik yükleme ile 1.000 km (540 nm)
    • Kanat Hücum Açışı: 40°
    • Kanat Açıklık Oranı: 3.0
    • Planlanan Hizmet Ömrü: 8.000 saat
  • Personel
    • F-16A/C/E: 1 Pilot
    • F-16B/D/F: 2
    • F-16I : 1 Pilot + 1 Silah/Radar Sistem Operatörü

Silah Sistemleri


Top

  • 1 x 20 mm M61A1 Vulcan (512 mermi)
Havadan Havaya Muharebe Füzeleri AAM
  • 6 x AIM-9 Sidewinder
  • 6 x AIM-120 AMRAAM
  • 6 x Python-4
  • 4 x R.550 Magic II
  • 4 x IRIS-T
Havadan Karaya Taaruz Füzeleri
  • 6 × AGM-65 Maverick
  • 4 × AGM-88 HARM
  • 2 × AGM-154 JSOW
  • 2 × AGM-158 JASSM
  • 4 × BLU-107 Durandal
  • 2 × AS-30L
  • 2 × AGM-142 Have Nap (Popeye II)
Gemi Taarruz Füzeleri
  • 2 × AGM-119A Penguin
  • 2 × AGM-84 Harpoon
Bombalar
  • GBU-10 Paveway II, GBU-12 Paveway II, GBU-24 Paveway III Lazer güdümlü bombalar
  • Mk-20 Rockeye, CBU-52/58/71/87/89/97 Demet bombaları
  • CBU-103, CBU-105 WCMD
  • BLU-109
  • MK-81, MK-82, MK-83, MK-84 Genel maksat bombaları
  • BLU-109, GBU-31/35/38 JDAM
  • GAU-3A 70 mm (2.76 inç) Roket podu
  • Nükleer Bomba
    B61
Kullanan Ülkeler
  • 20px Flag of Bahrainsvg Bahreyn: Bahreyn Kraliyet Hava Kuvvetleri (33)
  • 20px Flag of Belgium 28civil29svg Belçika: Belçika Hava kuvvetleri (90) ilk siparişi 116 (96 tek ve 20 çift kişilik), 1988'de 44 ek sipariş (40 tek - ve 4 çift kişilik) 90'a indirildi (72 aktif hizmette,18 yedekte)
  • Şili: Şili Hava Kuvvetleri (28)
  • 20px Flag of Denmarksvg Danimarka: Danimarka Kraliyet Hava Kuvvetleri (60)
  • 20px Flag of Egyptsvg Mısır: Mısır Hava Kuvvetleri (195)
  • 20px Flag of Greecesvg Yunanistan: Yunan Hava Kuvvetleri (148)
  • 20px Flag of Jordansvg Ürdün: Ürdün Kraliyet Hava Kuvvetleri (58)
  • 20px Flag of Indonesiasvg Endonezya: Endonezya Hava Kuvvetleri (12; F-16A/B'den F-16C/D versiyonuna yülkseltme planlanıyor, ayrıca ellerinde bulunan F-5E/F'leri F-16C/D ile değiştirme opsiyonu üzerindede duruluyor)
  • 20px Flag of Israelsvg İsrail: İsrail Hava Kuvvetleri (362)
  • 20px Flag of Italysvg İtalya: İtalya Hava Kuvvetleri (34; USAF'dan Kiralandı)
  • 20px Flag of Moroccosvg Fas: Fas Kraliyet Hava Kuvvetleri (24 F-16 C/D sipariş edildi)
  • 20px Flag of the Netherlandssvg Hollanda: Hollanda Kraliyet Hava Kuvvetleri (100)
  • 20px Flag of Norwaysvg Norveç: Norveç Kraliyet Hava Kuvvetleri (76)
  • 20px Flag of Omansvg Umman: Umman Kraliyet Hava Kuvvetleri (12)
  • 20px Flag of Pakistansvg Pakistan: Pakistan Hava Kuvvetleri (114)
  • 20px Flag of Polandsvg Polonya: Polonya Hava Kuvvetleri (48)
  • 20px Flag of Portugalsvg Portekiz: Portekiz Hava Kuvvetleri (45)
  • 20px Flag of Singaporesvg Singapur: Singapur Cumhuriyeti Hava Kuvvetleri (76)
  • 22px Flag of the Republic of Chinasvg Çin Cumhuriyeti: Çin Cumhuriyeti Hava Kuvvetleri (150)
  • 20px Flag of South Koreasvg Güney Kore: Güney Kore Cumhuriyeti Hava Kuvvetleri (170; F-16C/D 40, KF-16C/D 140 ; KF-16C/D Lisanslı olarak Korean Aerospace Industries tarafından üretildi.)Toplam 170 adet vardır.
  • 20px Flag of Thailandsvg Tayland: Tayland Kraliyet Hava Kuvvetleri (61)
  • 20px Flag of Turkeysvg Türkiye: Türk Hava Kuvvetleri (210, +30 adet Blok 50+) 210 adet F-16 lisanslı olarak Tusaş Havacılık ve Uzay Sanayi tarafından üretildi. 30 adet Blok 50+ Tusaş tesislerinde birleştirilecektir.İlk emekli uçak 2009'da müzeye kaldırıldı.
  • 20px Flag of the United Arab Emiratessvg Birleşik Arap Emirlikleri: Birleşik Arap Emirlikleri Hava Kuvvetleri (79)
  • 20px Flag of the United Statessvg Birleşik Devletler
    • ABD Hava Kuvvetleri (1,245): → F-16A Block 15 (1), F-16C/D Block 25 (197), F-16C/D Block 30 (350), F-16C/D Block 32 (51), F-16C/D Block 40 (222), F-16C/D Block 42 (174), F-16C/D Block 50 (198), F-16C/D Block 52 (52).
      • Ulusal Hava Muhafızları - 490
      • Yedekte - 54
    • ABD Donanması (40)
  • 20px Flag of Venezuelasvg Venezuela: Venezuela Hava Kuvvetleri (21)
Türkiye'de F-16'lar

f4df58f4

Türkiye
'nin kullandığı F16'lar Blok 30, Blok 40, Blok 50 olup, otuz adet block 50+ nın alımı onaylanmıştır.
F-16 uçakları Türk Hava Kuvvetleri envanterine girmiş, yüksek ve gelişmiş teknolojinin en son ürünlerindendir. Hava Kuvvetlerinde C ve D serisi kullanılmaktadır. C serisi tamamen av ve bombardıman görevleri için imal edilmiştir.

0e27bce2

D serisi ise hem savaş hem de eğitim amacıyla kullanılmaktadır. Blok 30 ve 40 modelleri için modernizasyon çalışmaları başlatılmıştır. Bazı F-16 filoları LANTIRN hedefleme podlarıyla ile donatılmıştır. Yeni nesil F-16'lar ASELPOD (Gece Hedefleme ve Kızılötesi Işın) ile donatılmıştır.
Ayrıca, Öncel Barış 3 kapsamında Blok 30 konfigürasyonuna sahip uçaklar hariç Blok 50+ seviyesine güncellenmektedir..

40cfc24c
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 3 üye beğendi.
AirFoRcE_11 - avatarı
AirFoRcE_11
VIP VIP Üye
29 Temmuz 2011       Mesaj #4
AirFoRcE_11 - avatarı
VIP VIP Üye
AH-1 Kobra

004534c2

AH-1 Kobra

Bell Helicopter firması tarafından üretilen başta
ABD, Güney Kore, İsrail, İran, Japonya, Pakistan, Tayvan ve Türkiye olmak üzere birçok ordu tarafından kullanılan tek ve çift motorlu saldırı helikopteri. Türünün öncülerindendir ve modelleri bugün dünyanın birçok ordusu tarafından hâlâ kullanılmaktadır. Yüksek performans ve ateş gücünü küçük bir gövdeye sığdırmış nadir savaş helikopterlerindendir.

0884bae1

Gelişim Süreci

ABD
, Vietnam Savaşı'nı kazanmanın yolunun helikopterlerden geçtiğini düşünerek taşıma amaçlı modeller üretmeye karar verdi. Bu amaçla, sivil benzerleri gözönüne alınarak bazı taşıma helikopterleri yapıldı. Ancak bu ilk örnekler, kapıya monte edilen makineli tüfekler dışında çok savunmasızdı. Acil bir durum olduğunda Jet uçakları helikopterlerin yardımına gidebiliyordu fakat çoğu zaman bu yeterli değildi. Ayrıca jet motorlu uçakların helikopterler gibi yavaş uçan araçlarla birlikte hareket ederek onlara refakat etmesi çok zordu.
Bell firması 1950'den beri helikopter üretiyordu, ürettikleri
UH-1 ABD Ordusu'nda geniş çaplı olarak kullanılıyordu. Tasarlanan yeni savaş helikopteri ise küçük, hafif, yüksek performanslı ve ince gövdeli olmalıydı. Gövdenin ince tutulması helikopterin isabet alma ihtimalini azaltacaktı.
Vietnam Savaşı'nın uzamasıyla birlikte daha çok helikoptere ihtiyaç duyulmaya başlandı. Bu savaşta kullanılması düşünülen
Lockheed firmasının Ah-56 Cheyene helikopterinin eksikleri vardı ve çok hantaldı. Bunun üzerine AH-1'lerin kullanılmasına karar verildi. Kısa süre sonra AH-1'ler vazgeçilmez olduklarını kanıtladılar. O zamanki AH-1'lerin ateş gücü; burun altındaki 20 mm.'lik üç namlulu otomatik top, TOW Anti-tank füzeleri ve Hydra roketlerinden oluşuyordu.
AH-64 Apache
'lerin gelmesiyle geçmişte ABD ordusu filosunun belkemiğini oluşturan AH-1'lerin neredeyse tamamını Apache'lerle değiştirmiştir. Şu anda sadece Amerikan Deniz Piyade KolordusuAmerikan Hava Süvari Taburu AH-1 kullanmaktadır. Diğer AH-1 ve UH-1'ler Ulusal Muhafız'lara tahsis edilmiştir. AH-1'lerin tasfiye edilmesi askerler tarafından pek iyi karşılanmamıştır. Daha geniş elektronik donanıma sahip olsa da AH-64, AH-1'lerin hızına ve manevra kabiliyetine sahip değildi. Bu yüzden Amerikan Deniz Piyadeleri AH-1W Super Cobra helikopterlerini kullanmaktadır ve daha üst bir modeli olan AH-1Z Viper cobra da geliştirilmektedir.
Super Cobra, normal AH-1'den daha kuvvetli motora ve daha yeni elektronik ekipmana sahiptir. Ayrıca Super Cobra'lara
AIM-9 Sidewinder (Saydvayndır) havadan havaya füzeleri ve HELLFIRE (Helfayr) füzeleri monte edilebilir.

3588a978

Kullanıldığı Muharebeler

ABD Ordusu tarafından
1968'de Vietnam Savaşı'ndaki Tet saldırısında kullanılan AH-1 Kobra, 1983 yılındaki Grenada işgali sırasında da Deniz Piyadeleri'ni desteklemekle görevlendirildiler.
İran-Irak Savaşı
'nda Irak ordusuna ait 6 adet Mi-24 İran AH-1J'ler tarafından düşürüldü.
Çöl Fırtınası Operasyonu
'nda Amerikan Deniz Piyadelerine ait 78 adet AH-1 Cobra ve Sea Cobra 1.273 sorti yapmış ve hiç kayıp vermemiştir.
İsrail
geçmişte bu helikopterleri Suriye'ye ait tankları yok etmekte de kullanmıştır. Bunların arasında modern T-72 Sovyet tankları da vardır.
Türkiye uzunca bir süredir AH-1'leri
PKK'ya karşı düzenlenen operasyonlarda kullanmaktadır.

bdf841fc

Kullanan Ülkeler

  • ABD
    • Amerikan Ordusu
    • Amerikan Deniz Piyadeleri
      • AH-1W (yaklaşık 269 adet)
    • Amerikan Deniz Kuvvetleri
      • AH-1W (7 adet)
  • Bahreyn
    • AH-1E (12 adet)
    • TAH-1P eğitim (6 adet)
  • Güney Kore
    • AH-1S (42 adet)
    • AH-1F (20 adet)
  • İran
    • AH-1J (70 adet)
  • İsrail
    • AH-1S "Zefa" צפע (yaklaşık 50 adet)
  • Japonya
    • AH-1S (Fuji Heavy Industries tarafından üretilmiş 89 adet)
  • Pakistan
    • AH-1S (20 adet)
    • AH-1F (20 adet + 20 adet sipariş verildi)
  • Tayland
    • AH-1F (3 adet)
  • Tayvan
    • AH-1W (63 adet)
  • Türkiye
    • AH-1W (8 adet)
    • AH-1P/S (27 adet)
  • Ürdün
    • AH-1F (33 adet)
Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından, PKK ile mücadelede ihtiyaç duyulması dolayısıyla alınmaya başlanmıştır. Şu anda Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde 35 adet AH-1 Kobra helikopteri vardır.

1076673e

AH-1 Modelleri
(kronolojik olarak sıralanmıştır)
  • AH-1G - ABD için üretilen ilk model, 1966
  • AH-1Q - tamamen yeni silah ve hedefleme sistemleri, bütün ekipmanların motorun altına alındı
  • AH-1S - Amerikan ordusunu modernleştirme projesi gereği TOW roketlerinin silah ateşleme sistemleri yenilenmiştir, 1980
  • AH-1P - denemeler için yeni GFK rotorları takıldı, kokpit ve gece görüş ekipmanları yenilendi
  • AH-1E - denemeler için ana silah teknolojisi yenilendi
  • AH-1F - Standart Cobra olarak bilinen model, hedefleme sisitemi ve radar uyarı sistemi yenilendi.
  • AH-1J Sea Cobra - Amerikan Deniz Piyadeleri ilk model, 2 türbinlidir
  • AH-1T Sea Cobra - performans artırıldı
  • AH-1W Super Cobra - çoğu parça tamamen değiştirildi, performans artırıldı, yeni silah ve elektronik uçuş sistemleri takıldı
  • AH-1Z King Cobra - 4 palli rotora geçildi, gece görüş sistemi geliştirildi ve Lockheed Martin üretimi hedefleme sistemi takıldı..
1c4af474
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 4 üye beğendi.
AirFoRcE_11 - avatarı
AirFoRcE_11
VIP VIP Üye
2 Nisan 2012       Mesaj #5
AirFoRcE_11 - avatarı
VIP VIP Üye
Cessna Citation II

Cessna Citation II, 1978 yılında piyasaya sürülmüş olan turbofan motorlu bir iş jetidir.
Citation II, Citation I'in geliştirilmiş versiyonu olarak üretilmiştir.

419kd

Citation I'e göre daha fazla koltuk, daha güçlü motorlar (Pratt & Whitney Canada JT15D) ve daha uzun menzile sahiptir. İlk uçuşunu 31 Ocak 1977'de yapmıştır. 603 adet üretilmiş olan Citation II'nin üretimi 2006 yılında durdurulmuştur.

419ll

Türk Hava Kuvvetleri tarafından da kullanılmaktadır. 11. Hava Ulaştırma Ana Üs Komutanlığı'na bağlı 212. Filo'da 2 adet Cessna Citation II elektronik kalibrasyon uçağı olarak görev yapmaktadır.

419nn

Kullanıcı Ülkeler

Sivil Havacılıkta

  • Kanada
  • Kanada Ulaştırma Bakanlığı
  • Ayrıca Citation II birçok şirket, kişi ve kurum tarafından iş jeti olarak da kullanılmaktadır.

Askeri
  • Amerika Birleşik Devletleri
  • Amerika Birleşik Devletleri Deniz Kuvvetleri
  • Kolombiya
  • Ekvador
  • Güney Afrika
  • İspanya
  • İspanya Hava Kuvvetleri
  • İsveç
  • İsveç Hava Kuvvetleri
  • Myanmar
  • Myanmar Hava Kuvvetleri
  • Nijerya
  • Nijerya Hava Kuvvetleri
  • Suudi Arabistan
  • Suudi Arabistan Kraliyet Hava Kuvvetleri
  • Türkiye
  • Türk Hava Kuvvetleri
  • Venezuela
  • Venezuela Hava Kuvvetleri
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 3 üye beğendi.
AirFoRcE_11 - avatarı
AirFoRcE_11
VIP VIP Üye
3 Nisan 2012       Mesaj #6
AirFoRcE_11 - avatarı
VIP VIP Üye
Cessna Citation VII

Cessna Citation VII, 1983 yılında piyasaya sürülmüş olan turbofan motorlu bir iş jetidir. Günümüze kadar üç yüzden fazla Citation VII serisi üretilmiştir. Bir çok ülke, şirket ve iş adamı tarafından VIP uçağı olarak kullanılmaktadır.


41wsr

1993'te 2 adet Citation VII Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterine girmiştir.[1] 11. Ana Ulaştırma Üs Komutanlığı'na bağlı 212. Filo Komutanlığı'nda komuta kontrol uçağı olarak görev yapmaktadırlar.

41wtm


41wyr


41wyy

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 4 üye beğendi.
AirFoRcE_11 - avatarı
AirFoRcE_11
VIP VIP Üye
10 Nisan 2012       Mesaj #7
AirFoRcE_11 - avatarı
VIP VIP Üye
C-130 HERCULES

C-130 Hercules, ABD'li Lockheed (şu an Lockheed Martin) firması tarafından geliştirilen orta sınıf bir taktik nakliye uçağıdır. Havacılık tarihinin en başarılı nakliye uçaklarından biri olarak kabul edilmektedir. Dünya genelinde 50'den fazla ülke için 2,300'den fazla C-130 Hercules üretilmiştir ve bu uçaklar 22 milyon uçuş saatini aşmıştır.

495vc

Geliştirilmesi

1950 yılında başlayan Kore Savaşı'nda C-119 Flying Boxcars, C-46 Commandos ve C-47 Skytrains gibi II. Dünya Savaşı nakliye platformlarının o gününün muharebe sahası ihtiyaçlarını karşılamada yetersiz kaldığını gören ABD Hava Kuvvetleri, 1951 yılında Boeing, Douglas, Fairchild, Lockheed, Martin, Chase Aircraft, North American, Northrop ve Airlifts firmalarına bir Genel Harekât İhtiyacı (GOR) bildirisi yayınlayarak yeni bir nakliye uçağı ihtiyacı olduğunu belirtti.
Bu yeni nakliye uçağının acele ile hazırlanmış ham pistlerden hareket edebilmesi, 92 yolcu / 72 tam teşekküllü asker / 64 paraşütçü kapasiteli olması, asgari 2,000 km uçuş menziline sahip olması ve bir motoru dursa dahi uçuşa devam edebilmesi istenmekteydi.

495zt

Üretici firmaların ABD Hava Kuvvetlerine
sunduğu on farklı tasarımdan Lockheed firmasının Model 82 tasarımı kabul edildi ve 2 Temmuz 1951 tarihinde firma ile geliştirme sözleşmesi imzalandı. Willis M. Hawkins ve Clarence "Kelly" Johnson'ın liderliğindeki Lockheed ekibi tarafından ortaya konan ilk prototip YC-130 (#53-3397 seri numaralı) 23 Ağustos 1954 tarihinde ilk test uçuşunu gerçekleştirdi. Stanley Beltz ve Roy Wimmer'ın pilotajında Kaliforniya'daki Lockheed tesisleri ile Edwards Hava Üssü arasında gerçekleşen ve 61 dakika süren bu başarılı uçuşa Kelly Johnson da bir P2V Neptune uçağı ile eşlik etti.
Gelecek vadeden bir tasarım olan ve üretilen ilk prototipleri beklenenin üstünde başarı gösteren bu yeni nakliye uçağına Yunan mitolojosinde doğa üstü bir kuvvete sahip olan Herkül'e ithafen "Hercules" adı verildi ve ABD Hava Kuvvetleri tarafından 219 adetlik ilk sipariş verildi. İlk seri üretim C-130A Hercules 7 Nisan 1955 tarihinde ilk uçuşunu gerçekleştirdi ve uçaklar Aralık 1956'dan itibaren ABD Hava Kuvvetleri Taktik Hava Komutanlığında servise girmeye başladı.

4961z

Üretim

Nakliye, havada yakıt ikmali, arama ve kurtarma, deniz karakol, silah platformu, yangın söndürme, kutup araştırmaları, meteoroloji, haritacılık, hedef çekici, füze izleyici, uzay kapsülü kurtarma, STOL araştırma, insansız hava aracı kumanda, VIP ve komuta kontrol gibi değişik görevlere yönelik 40'tan fazla versiyonda 2,300'den fazla C-130 Hercules üretilmiştir. Bunlara ilaveten uzatılmış gövdeli sivil kargo versiyonu da (L-100) vardır.

C-130 Hercules turboprop motoru
C-130 Hercules, her biri 4.508 beygir gücünde dört adet Allison T56-A15 propjet motoru ile güçlendirilmiştir. T56-A15 notorları uçağa sürat, kısa kalkış ve düşük bakım giderleri sağlamıştır. Hamilton Standart tarafından yapılan pervaneler motor başına dört adettir. Uçuşta pervaneler sabit hızla döner ve uçuş için gerekli kaldırmayı, yerde ise frenleme ve hareketi sağlar. Pervane kanatlarının uzunluğu bir uçtan bir uca 4.11 metredir.
Toplam 26.340 lt kapasiteli 6 adet iç kanat yakıt tankı, gerektiğinde eklenebilen 10.300 litrelik dış kanat altı tankları ile takviye edilir. Yakıt ayrımı gerekmez, her çeşit jet yakıtı ile uçabilir. Bütün yakıt tankları direkt olarak bitişik akıtma tipi bir doldurma-boşaltma sistemine bağlıdır. Uçağın yakıt çekme oranı 2.270 lt/dk, yakıt boşaltma oranı 2.800 lt/dk'dır. C-130'un bakımı büyük bir kolaylık ve çabukluk arz etmektedir. Gövdesinin alçak olması uçağın bakımının yer seviyesinde yapılmasını sağlar. Basit ve özel bir takım aletler sayesinde bakım için büyük tesis ihtiyacı hemen hemen ortadan kaldırılmıştır.
C-130 Hercules havalandırma sistemli ve tazyik ayarlı 122 m3 hacminde bir kargo kompartımanına sahiptir. Çok pozisyonlu arka rampası tekerlekli araçların girebilmesi için yer seviyesine indirilebilir veya çeşitli yüklerin bir kaldıraç gerekmeden direkt olarak içeri alınabilmesi için yatay duruma getirilebilir. Kompartımanın iç yüzü yükleri zapt emek ve sabit bir yere bağlamak için tertibatlandırılmıştır. Gerektiği zaman zemine yerleştirilen bir ray sayesinde genişli 3 metreye kadar olan parçalar kolaylıkla araçtan uçağa yüklenebilir. Kabin tazyik değiştirme oranı 7.5 psi'dir. Kabin irtifaı ise uçak 35.00 feette iken 8.000 feettir.
C-130 Hercules, şartların yetersiz olduğu durumlarda yükünü paraşüt ile veya alçak irtifadan uçarak yer kablo bağlantısı ile bırakabilir. Uçağın sahip olduğu mekanik tahliye sistemi ağır teçhizatlı ve paketlenmiş kargoyu limitlenmiş bölgelerde alçak seviyeden kısa zamanda indirmeyi sağlamaktadır.
C-130'un kokpiti alet ve kontrol düğmelerinin gruplaştırılmış bir şekilde yerleştirilmesi ve rahat pilot koltukları ile dikkat çeker. 3.7 m2'ye yaklaşan pencere alanı ile C-130 arama-kurtarma ve hava araştırmalarında mükemmel bir görüşe olanak verir. Ayrıca özel yapım koruyucu kalkanlar pencere camlarının karlanmasını önler. Uzun uçuşlar sırasında mürettebatın dinlenmeleri ve yemek yemeleri için ayrı bölmeler mevcuttur.

4963t


Türk Hava Kuvvetleri'nde C-130 Hercules

Türkiye’nin Soğuk Savaş'ın etkisiyle 1952'de NATO’ya katılmasından sonra hızlı ve modern bir değişim yaşanmış, hava hareketliliği artmış, yeni platformlar hizmete girmeye başlamıştır. Değişime paralel olarak orta sınıf bir nakliye uçağı ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Buna ilaveten 1960’ların başında Kıbrıs’ta yaşanan olumsuz gelişmeler sonucu Kıbrıs'a ve gerektiğinde de Yunanistan’a bir harekât yapılması ihtimali belirmiştir. Olası harekât planlarına göre böyle kapsamlı bir hava indirme için envanterdeki C-47 ve C-160 uçakları sayı ve nitelik olarak yetersiz kalmaktaydı. Bu ihtiyaçlara binaen 1963'te dönemin Hava Kuvvetleri Komutanı İrfan Tansel’in direktifleri doğrultusunda nakliye ve paraşütçü kapasitesi yüksek modern bir uçak alımı gündeme gelmiş, Yarbay Abdurrahman Körezlioğlu’nun başkanlığında oluşturulan bir ekibin yaptığı değerlendirmeler sonucu C-130E Hercules’de karar kılınmış ve FMS (Yabancılara Askeri Satış) kapsamında 5 adet C-130E Hercules siparişi verilmiştir.
1963 'te 5 adet C-130E siparişi verildikten sonra aynı yıl Kayseri Erkilet'te 224. Filo'ya bağlı Taktik Hava Ulaştırma Grubu oluşturulmuş ve eğitimlere başlanmıştır. 1964'te [[ABD'ye öğretmenlik kursu için Pilotlar, Bnb. Servet Kurt, Kd.Yzb. Erol Olguner, Kd.Yzb. Adem Uzer, Kd.Yzb. Nasır Yılmaz, Seyrüsefer Subayı Bnb. Faik Tuğrul, Uçuş Makinistleri Kd.Bçvş. Cevdet Yüksel ve Kd.Bçvş. Vefa Ündücü ile Yükleme Uzmanları Bçvş. Doğan Kümüken ve Bçvş. M.Ali Başkaya'dan oluşan bir ekip gönderilmiş, yapımı tamamlanan ilk C-130E (63-13186) bu personel tarafından Sweart, McQuire, Gender, Lakenheath yolu izlenerek 18 Eylül 1964’te Ankara Etimesgut’a getirilmiştir. 17 Ekim 1964'te Erkilet Üssü'nde nihai teslim gerçekleştirilerek ilk C-130E Türk Hava Kuvvetlerinde hizmete girmiştir.
Aynı yıl içinde 3 adet ve 1965'te de 1 adet C-130E nihai teslimatları tamamlanarak envantere dahil edilerek filodaki uçak sayısı beşe çıkmıştır. Aynı zamanda hızlı bir eğitim programıyla filo kısa sürede harbe hazır hale gelmiştir. 1971'de 224. Filonun adı 222. Filo olarak değiştirilmiştir. 1971'de 1 adet ve 1973'te 2 adet daha C-130E alınmış ve 222. Filo bünyesine dâhil edilmiştir. Aynı yıllarda ilave olarak 8 adet C-130E daha alınmak istenmişse de bu alım maddi sebeplerden ve ABD’nin böyle bir satışa sıcak yaklaşmamasından dolayı gerçekleşmemiştir.

4965r

C-130E Hercules uçakları Kıbrıs Harekâtı
’nda büyük yararlılık göstermiştir. 20 Temmuz 1974 sabahı C-47 ve C-160 nakliye uçakları ile beraber Kayseri Erkilet Meydanından havalanan 6 adet C-130E, saat 05.45 civarında Kırnı bölgesine Hava İndirme Tugaylarımızı paraşütle atarak ilk dalga hava indirmesini başlatmıştır. Bu ilk indirmede bir C-130E hafif uçaksavar isabeti almış fakat görevine devam edebilmiştir. Aynı gün saat 12.55'te 6 adet C-130E ikinci bir hava indirme harekâtı gerçekleştirmiş, bunu takiben hava kararmadan 3 adet C-130E avcı uçakların desteğinde üçüncü dalga hava indirmesini gerçekleştirilmiştir. Harekâtın ilk ve en kritik gününde C-130E uçaklarımız 15 sortide yaklaşık 900 paraşütçüyü Kıbrıs'a indirerek büyük bir başarı göstermiştir. Kıbrıs Harekâtı boyunca C-130’lar Kıbrıs’a 2311 paraşütçü ve 1238 ton malzeme atmıştır.

4967l

I. Körfez Savaşı 'ndan sonra US ANG (Amerikan Ulusal Hava Muhafızları) birliğinden 6 adet kullanılmış C-130B daha alınarak orta sınıf nakliye filosu büyütülmüştür. 12-949 seri numaralı C-130E bir eğitim uçuşu sırasında düşmüş olup diğer C-130B/E uçakları aktif olarak görev yapmaktadır. Halen envanterde bulunan 13 adet C-130 TAI tarafindan Erciyes Projesi ile aviyonik modernizasyona tabi tutulmaktadır.


Yangın Söndürme Faaliyetleri


250px Hercules C130 bombardier d eau Californie
ABD'ye ait yangın söndürme maksatlı bir C-130

1998 yılında Hava Kuvvetleri Komutanlığı
ile Orman Bakanlığı arasında orman yangınları ile mücadele için bir protokol imzalanmış ve nakliye görevinde kullanılan C-130B uçakları orman yangınlarının söndürülmesinde de kullanılmaya başlanmıştır. Nakliye uçağından yangın söndürme uçağına geçiş için gereken MAFFS (Modular Airbone Fire Fighting System) yangın söndürme kitlerinden bir adedi ABD’den satın alınmış, beş adet kit de yerel kabiliyetlerle 2. Hava Hava İkmal Bakım Merkezi Komutanlığı tarafından üretilmiştir. Bu kitler sayesinde 6 uçak tek sortide 12 ton su ve kimyevi maddeyi yangın bölgesine boşaltabilme kabiliyeti kazanmıştır.
Her yıl yenilenen protokol kapsamında Haziran ayı başından Ekim ayı sonuna kadar 6 adet C-130B uçağı Antalya (2) ve Kayseri/Erkilet (4) meydanlarında yangın görevlerine müdahale için hazır tutulmuştur. Bu uçaklar sadece ülke sınırlarımız içinde değil, Gürcistan & Suriye gibi komşu ülkelerdeki afetlere de müdahale etmiştir. Türk Hava Kuvvetleri C-130B uçakları 1998 yılından günümüze kadar 21 bölgede 706 sorti 939 saat uçuş yaparak yangınlara müdahale etmiştir. Müdahale edilen afetler arasında 17 Ağustos 1999 depreminden sonra başlayan Tüpraş yangını da vardır.
Ana tasarım amacı yangın söndürme olmayan C-130'larda su boşaltma esnasında uçağın kanatlarına binen yükten dolayı zaman içinde kanatlarda burkulmalar ve büyük çatlaklar gözlemlenmiştir. 2006 yılında bir uçağın merkez kanat üst kapağında kopma meydana gelmiş, bu nedenle dünya uçuş emniyeti standartları gereği, yangın söndürme görevlerine planlanan tüm uçaklar benzer tehlikelerle karşılaşma ihtimali doğrultusunda incelemeye alınmış ve 4 adet C-130B uçağında gövde ile kanat bağlantı bölgesinde teknik arızalar tespit edilmiştir. Söz konusu teknik arızaların diğer ülke uçaklarında uçak kanadının kopmasına sebep olduğu bilimsel havacılık verileri dikkate alınarak muhtemel ölümcül uçak düşme olaylarının önüne geçebilmek maksadıyla yangın söndürme uçuşları da dahil tüm görevlerdeki C-130B uçuşları 2006 yılında durdurulmuştur. Arızalar giderildikten ve teknik bakımlar tamamlandıktan sonra uçaklar sadece nakliye hizmeti vermek üzere Hava Kuvvetlerindeki görevlerine geri dönmüştür. (Bununla beraber dünya üzerinde halen başta ABD,Brezilya,Tayvan,Malezya,Tunus,Yunanistan olmak üzere birçok ülkede C-130 uçakları yangınla mücadele faaliyetlerinde kullanılmaya devam edilmektedir.)

4968p

C-130 Hercules kullanıcısı ülkeler
  • 20px Flag of Algeriasvg Cezayir
  • 22px Flag of Angolasvg Angola
  • 20px Flag of Argentinasvg Arjantin
  • 20px Flag of Australiasvg Avustralya
  • 20px Flag of Austriasvg Avusturya
  • 20px Flag of Bangladeshsvg Bangladeş
  • 20px Flag of Belgium 28civil29svg Belçika
  • 20px Flag of Boliviasvg Bolivya
  • 20px Flag of Botswanasvg Botsvana
  • 20px Flag of Brazilsvg Brezilya
  • 20px Flag of Cameroonsvg Kamerun
  • 22px Flag of Canadasvg Kanada
  • 20px Flag of Chadsvg Çad
  • 20px Flag of Chilesvg Şili
  • 20px Flag of Colombiasvg Kolombiya
  • 20px Flag of Denmarksvg Danimarka
  • 20px Flag of Ecuadorsvg Ekvador
  • 22px Flag of Egyptsvg Mısır
  • 20px Flag of Ethiopiasvg Etiyopya
  • 20px Flag of Francesvg Fransa
  • 20px Flag of Gabonsvg Gabon
  • 20px Flag of Greecesvg Yunanistan
  • 20px Flag of Hondurassvg Honduras
  • 20px Flag of Indonesiasvg Endonezya
  • 20px Flag of Iransvg İran
  • 20px Flag of Iraqsvg Irak
  • 20px Flag of Israelsvg İsrail
  • 20px Flag of Italysvg İtalya
  • 20px Flag of Japansvg Japonya
  • 20px Flag of Jordansvg Ürdün
  • 20px Flag of Kuwaitsvg Kuveyt
  • 20px Flag of Liberiasvg Liberya
  • 20px Flag of Libyasvg Libya
  • 20px Flag of Malaysiasvg Malezya
  • 20px Flag of Mexicosvg Meksika
  • 20px Flag of Moroccosvg Fas
  • 20px Flag of the Netherlandssvg Hollanda
  • 20px Flag of New Zealandsvg Yeni Zelanda
  • 20px Flag of Nigersvg Nijer
  • 20px Flag of Nigeriasvg Nijerya
  • 20px Flag of Norwaysvg Norveç
  • 20px Flag of Omansvg Umman
  • 20px Flag of Pakistansvg Pakistan
  • 20px Flag of Perusvg Peru
  • 20px Flag of the Philippinessvg Filipinler
  • 20px Flag of Polandsvg Polonya
  • 20px Flag of Portugalsvg Portekiz
  • 20px Flag of Qatarsvg Katar
  • 20px Flag of Romaniasvg Romanya
  • 20px Flag of Saudi Arabiasvg Suudi Arabistan
  • 20px Flag of Singaporesvg Singapur
  • 20px Flag of South Africasvg Güney Afrika Cumhuriyeti
  • 20px Flag of South Koreasvg Güney Kore
  • 20px Flag of Spainsvg İspanya
  • 20px Flag of Sri Lankasvg Sri Lanka
  • 20px Flag of Sudansvg Sudan
  • 20px Flag of Swedensvg İsveç
  • 20px Flag of Thailandsvg Tayland
  • 20px Flag of Tunisiasvg Tunus
  • 20px Flag of Turkeysvg Türkiye
  • 20px Flag of the United Arab Emiratessvg Birleşik Arap Emirlikleri
  • 20px Flag of the United Kingdomsvg Birleşik Krallık
  • 20px Flag of the United Statessvg ABD
  • 25px Flag of Uruguaysvg Uruguay
  • 20px Flag of Venezuelasvg Venezuela
  • 22px Flag of South Vietnamsvg
  • 20px Flag of Yemensvg Yemen
  • 20px Flag of Zambiasvg Zambiya
Teknik özellikler (C-130H Hercules)

C-130H Hercules
250px C130H
C-130 Hercules
250px C 130 3 view
Boyut Doneleri
  • Uzunluk: 29.79 m (97.75 ft)
  • Kanat Genişliği: 40.41 m (132.58 ft)
  • Yükseklik: 11.66 m (38.25 ft)
  • Kanat Alanı: 162.12 m2 (1,745 ft2)
Ağırlık Doneleri
  • Boş Ağırlık: 34,430 kg (75,745 lb)
  • Tipik Yükleme: 70,455 kg (155,000 lb)
  • Azami Ağırlık: 79,380 kg (175,000 lb)
  • Yakıt Kapasitesi :
    • Dahili: 20,108 kg (44,240 lb)
    • Harici: 8,255 kg (18,160 lb)
  • Azami Faydalı Yük: 19,355 kg (42,580 lb)
Güç Kaynağı
  • Motor: 4 x Allison T56-A-15 turboprop
  • Motor Gücü: 18,032 bg (13,448 kW)
Performans
  • Azami Hız: 620 km/s (385 mph)
  • Seyrüsefer Hızı: 555 km/s (345 mph)
  • Tırmanma Hızı: 579 m (1,900 ft)/dakika
  • Servis Tavanı: 10,060 m (33,000 ft)
  • Menzil:
    • Yüksüz ve azami yakıt ile: 7,900 km (4,270 nm)
    • Tipik yükleme ile: 4,000 km (2,160 nm)
Personel
  • C-130B/E/H: 5 (1 Pilot + 1 Yardımcı Pilot + 1 Uçuş Operatörü + 1 Navigator + 1 Yük Operatörü)
  • C-130J: 3 (1 Pilot + 1 Yardımcı Pilot + 1 Yük Operatörü)
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 3 üye beğendi.
AirFoRcE_11 - avatarı
AirFoRcE_11
VIP VIP Üye
14 Nisan 2012       Mesaj #8
AirFoRcE_11 - avatarı
VIP VIP Üye
KC-135 Stratotanker Tanker Uçaklar

Boeing KC-135 Stratotanker, Boeing firması tarafından üretilen, Türk Hava Kuvvetleri'nin de kullandığı havada yakıt ikmali yapan uçaktır. Bir F-16'nın deposunu havada en fazla üç dakika içinde doldurabilir. Bu uçakları Türkiye dışında Amerika ve İsrail de kullanmaktadır, üretimi durmuştur.

4f3sp


Türkiye'de KC-135R

4f3v0

İncirlik, Adana'da bulunan 10. Tanker Üs Komutanlığı/101. HYİ Filo Komutanlığı bünyesinde yer alırlar. Filo isimleri Asena`dır.

4f3y1

Kullanan ülkeler

  • ABD
  • Fransa
  • Singapur
  • Şili
  • Türkiye
4f40r

4f440
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 3 üye beğendi.
AirFoRcE_11 - avatarı
AirFoRcE_11
VIP VIP Üye
29 Haziran 2012       Mesaj #9
AirFoRcE_11 - avatarı
VIP VIP Üye
T-37 EĞİTİM UÇAĞI

8ytwu

T-37 iki motorlu bir temel eğitim uçağı olup jet uçağının işletilmesi, enstrumanları, kol uçuşu ve gece uçuşu gibi temel eğitimi vermeğe yöneliktir. Tweety Bird veya Tweet olarak adlandırılan bu uçak, eğitim konsepti esas alınarak tasarlanmış ilk USAF uçağıdır (T-33ün modifiye bir uçak olmasına karşın). Uçuş karakteristikleri öğrenci pilotların ileride pilot eğitiminde kullanılacak olan daha büyük ve hızlı T-38 lere geçişine hazırlık sağlar. Yan yana oturma düzeni öğretmenin öğrenciyi daha kolaylıkla izleme ve onunla konuşma imkanı sağlar.

8ytyz

Prototip XT-37 ilk uçuşunu 12 Ekim 1954de yaptı; ilk üretim T-37A da ilk 27 Eylül 1957’de uçtu. Bazı tadilatları takiben 1957de USAF ta hizmete girdiler. 1959da T-37B USAFa katıldı. T-37A ya benzemekle birlikte daha güçlü motorlara sahip bulunuyordu, bordo paneli yeniden düzenlenmişti, daha gelişmiş radyo haberleşme ve seyrüsefer ekipmanlarına sahipti. Geçen süre içinde bütün T-37Alar B tipine dönüştürüldü.

8yu0q

Silah ve daha fazla yakıt kapasitesi olan T-37C yalnız ihracat için üretilmiştir. T-37B ve T-37Cnin her ikisi de müttefik ülkelerin hava kuvvetlerinde görev yapmaktadırlar. 1972de üretim sona erene kadar yaklaşık 1,300 T-37A, -B ve -C üretilmiştir. Buna ilaveten T-37nin saldırı modeli olan A-37 lerden de 600 adet üretilmiştir.

8yu20
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 4 üye beğendi.
AirFoRcE_11 - avatarı
AirFoRcE_11
VIP VIP Üye
27 Kasım 2012       Mesaj #10
AirFoRcE_11 - avatarı
VIP VIP Üye
gbn8v
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 3 üye beğendi.

Benzer Konular

19 Kasım 2012 / asla_asla_deme Sosyoloji
13 Nisan 2010 / Daisy-BT Mimarlık
27 Kasım 2012 / tekinfsm Türkiye Cumhuriyeti
7 Kasım 2008 / Gabriella Sosyoloji