Ziyaretçi
04 Ekim 2006
TÜRKİYE-ALMANYA EKONOMİK İLİŞKİLERİ -TÜRKİYE'DE 2 BİN 384 ALMAN FİRMASI FAALİYET GÖSTERİYOR -TÜRKİYE'NİN İTHALAT VE İHRACATINDA ORTALAMA YÜZDE 12-13 PAYI OLAN ALMANYA'YA, SON 15 YILDA İHRACAT YÜZDE 176,4 ARTARKEN, İTHALATTAKİ ARTIŞ YÜZDE 319,8'E ULAŞTI -TÜRKİYE, İKİLİ TİCARETTE GEÇEN YIL 4,1, BU YILIN OCAK-TEMMUZ DÖNEMİNDE 2,9 AÇIK VERDİ Sponsorlu Bağlantılar
İşçi göçleri nedeniyle 10 yıl önceye kadar ''Acı Vatan'' olarak anılan Almanya ile ticari ve ekonomik ilişkiler, artık daha çok
''karşılıklı yatırıma'' dayalı olarak gelişiyor. Türkiye'de en fazla yatırım
yapan firmalar arasında Alman firmaları yer alırken, ''işçi''olarak giden Türkler
yanında, Türkiye'deki sermaye de Almanya'da yatırıma yöneldi.
Beraberinde 20 iş adamıyla birlikte yarın Türkiye'ye gelecek olan Almanya
Federal Cumhuriyeti Başbakanı Angela Merkel'in ziyareti öncesinde, Almanya'nın
halen Türkiye'nin en önemli ticari partneri olduğu görülüyor.
Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) ve DEİK bünyesindeki Türkiye-Almanya İş
Konseyi'nin verilerine göre, Türkiye'nin ithalat ve ihracatında ortalama yüzde
12-13 pay ile ilk sırada yer alan Almanya'ya ihracat, son 15 yılda yüzde 176,4
artarken, bu ülkeden ithalattaki artış yüzde 319,8'e ulaştı. Bu ülke ile
ticaretinde sürekli açık veren Türkiye'nin dış ticaret açığı, geçen yıl 4,1
milyar dolar, bu yıl Ocak-Temmuz döneminde ise 2,9 milyar dolar oldu.
Verilere göre, özellikle 1980 yılından sonra Alman yatırımcıların Türkiye'ye
ilgisi büyük ölçüde arttı. 1980'lerde Türkiye'de faaliyet gösteren Alman firma
sayısı sadece 24 iken, bu yıl Temmuz ayı itibariyle sayı 2 bin 384'e ulaştı. Son
yıllarda büyük Alman firmalarının yanı sıra, orta ölçekli işletmeler de
Türkiye'de yatırım yapmaya başladı. Türkiye'deki Alman yatırımları, imalat
sanayisinde otomotiv ve yan sanayi, elektrikli aletler, metal, lastik,
kimyasallar ve gıda; hizmet sektöründe ise haberleşme, finans, ticaret,
inşaat-taahhüt ve turizm alanlarında yoğunlaşıyor.
Geçen yıl ve bu yılın Ocak-Temmuz dönemi itibariyle Türkiye'de kurulan
yabancı sermayeli firmaların yüzde 18'i Almanya menşeli. Almanya sermayeli bu
firmaların 37'si 500 bin doların üzerindeki yatırım yaptı. Geçen yıl Türkiye'ye
gelen toplam yabancı sermayenin yüzde 4,6'sını (391 milyon dolar), bu yılın
Temmuz sonu itibariyle gelen sermayenin ise yüzde 2,6'sını (196 milyon dolar)
Alman yatırımları oluşturuyor.
-TÜRK FİRMALARININ ALMANYA'DAKİ YATIRIMLARI-
Son yıllarda Almanya'daki Türk yatırımları da hızla artıyor. 1997 yılı
sonunda Türkiye'den Almanya'ya kümülatif kayıtlı sermaye ihracı 203,3 milyon
dolar, Almanya'da yerleşik Türk firma sayısı 85 iken, 2005 yılı sonu itibariyle
Almanya'ya kayıtlı sermaye ihracı 461,9 milyon ABD Doları'na, Almanya'da yerleşik
Türk firma sayısı ise 143'e yükselmiş. Sermaye miktarı açısından Türk
yatırımlarının yüzde 80'i bankacılık, yüzde 11'i imalat, yüzde 4,8'i ticaret ve
yüzde 3,5'i turizm sektöründe gerçekleştirildi.
Türkiye'nin toplam yurt dışı (kayıtlı sermaye ihracı) yatırımları içinde
Almanya, firma sayısı açısından KKTC'nin ardından 2., sermaye miktarı açısından
ise Hollanda, Azerbaycan ve İngiltere'nin ardından 4. sırada yer alıyor.
Almanya'da yerleşik Türk vatandaşlarının bu ülkede sahip oldukları yaklaşık
40 bin küçük ve orta ölçekli işletmenin, Alman ekonomisine önemli katkı sağladığı
belirtiliyor.
Dünyadaki en büyük ihracatçı ve ithalatçı ülkeleri arasında yer alan Almanya
ile ticari ve ekonomik ilişkilerin artması açısından, karşılıklı yatırımların
devamı büyük önem taşıyor. Almanya, yüksek alım gücü ve yaklaşık 3 milyon Türk
kökenli nüfus varlığı nedeniyle Türkiye'nin ticaretinin artması açısından büyük
potansiyel arz ediyor. Almanya, yılda 3-4 milyon ile Türkiye'ye en fazla turist
gönderen ülkeler arasında. Bu nedenle, Türkiye-Almanya ilişkileri, gümrük
birliğinin de ötesinde önem taşıyor.
-TİCARETTE YASAL ALTYAPI TAMAM-
DTM verilerine göre, Türkiye ile Almanya arasındaki ticari ve ekonomik
ilişkilerin yasal altyapısı tamamlandı. Ticaret ve ödeme anlaşmaları 1952'de,
yatırımların karşılıklı korunması ve teşviki anlaşması 1962'de, teknik işbirliği
anlaşması 1970'de, çifte vergilendirmenin önlenmesi anlaşması 1985'te,
karayolları ile eşya ve yolcu taşıma anlaşması 1977'de, çevre korunması alanında
işbirliği anlaşması 1992'de imzalandı.
Geçen yıl, Almanya'nın Türkiye'nin ihracatındaki payı yüzde 12,7,
ithalatındaki payı ise yüzde 12,5 oldu ve ilk sıralarda yer aldı.
Almanya'ya ihracatta, giyim eşyası ve aksesuarları, kara ulaşım araçları,
tekstil elyafı ve mamulleri, sebze-meyveler ve mamulleri, haberleşme, ses kayıt
cihazları, enerji üreten makine ve cihazlar, elektrikli makine ve cihazlar,
metallerden nihai ürünler, kauçuk ve mamulleri, çeşitli mamul eşya önemli yer
tutuyor. Özellikle tekstil ürünlerinin payı yüzde 40'a ulaşıyor.
Almanya'dan ithalatın büyük bölümünü ise kara ulaşım araçları, belirli
sanayi kollarında kullanılan makine ve cihazlar, elektrikli makine ve cihazlar,
plastikler ve mamulleri, enerji üreten makine ve cihazlar, vitaminler, hormonlar,
alkoloidler, antibiyotikler, ilaçları tıbbi eşya, demir ve çelik oluşturuyor.
Ticari ve ekonomik ilişkilerdeki yoğunluk nedeniyle, iki ülke firmaları,
karşılıklı ülkelerde düzenlenen fuarlara geniş şekilde katılıma önem veriyor.
İkili ilişkilerin geliştirilmesi, dış ticaret ve yatırım faaliyetlerinin
desteklenmesi amacıyla, iki ülke arasında, biri İstanbul, diğeri Köln merkezli
olmak üzere 1994'te Alman-Türk Ticaret ve Sanayi Odası kuruldu.

Dünyada ve Türkiye'de Ekonomi Gündemi, Güncel Haberler
YTL eylülde TÜFE'ye göre yüzde 0.5 oranında değer kazandı Mayıs ve haziran aylarında yüzde 17 oranında değer kaybeden YTL son üç ayda yeniden yüzde 8.7 oranında değerlendi.Mayıs ve haziran aylarında yüzde 17'den fazla reel değer kaybeden Türk parası, eylülde de yüzde 0.5 oranında değer kazandı. YTL'de dalgalanma sonrasındaki toplam reel değer artışı yüzde 8.7'ye ulaştı. 

