Her adımda sayıları görün: Kolayca ölçülebilen hedefler belirleyin ve mümkün olan her yerde hedef olarak sayıları kullanın. Örneğin, ürün ya da hizmetlerinizi belli ilçe ya da eyaletlerde satmayı, belli sayıda çalışana sahip olmayı ya da belli düzeyde satış yapmayı hedefleyebilirsiniz. Bu sayıları, belli zaman çerçevelerine (6 ay içinde, 2 yıl içinde, 10 yıl içinde, vb.) bağlayın.
Gerçekçi olun: Yüksek beklentilere sahip olmak güzeldir. Ama, makul ve başarma potansiyeli bulunan hedefler koyduğunuzdan emin olun.
Girişken olun: Hem gerçekçi olup hem de yüksek hedeflere sahip olabilirsiniz. Çok kolay ulaşılan hedefler belirlemeyin; ayrıca, hem kısa, hem de uzun vadeli hedefler saptayın. 6 ayda işle ilgili bütün hedeflerinize ulaşırsanız, sonra ne yapacaksınız? Kendinize güvenin.
Tutarlı olun: İstemeyerek tutarsız hedefler belirlemekten sakının. Örneğin, eleman alımı maliyeti geçici olarak gelirinizi hedeflenen seviyenin altına düşürüyorsa, hızlı büyüme hedefi, belli bir miktar para kazanma hedefiyle tutarsızlık gösterebilir. İki hedefe de sahip olmakta sakınca yoktur. Yalnızca potansiyel bir çelişkinin olduğunu fark edin ve hedefleriniz arasında öncelik sıralaması yapın ki sizin için hangilerinin en önemli olduğunu bilin.
Hedeflerinizi geliştirirken, başarıların nerelerde ölçümlenebileceği konusunda net olmanız gerekir. Normal olarak, seçilmiş birkaç hedefin yer aldığı, numaralanmış bir listeniz olmalıdır. Listenizi 10 ile sınırlı tutun; çünkü uzun listeler, odaklanmayı zorlaştırır. Hedeflerinizi somutlaştırmak, onlara ulaştığınızı anlamanın en iyi, belki de tek yoludur. Uygulama yapma şansınız, hedeflere doğru kaydettiğiniz ilerlemeyi izleme ve sonuçları ölçme becerinize bağlıdır; uygulama kritiktir. Satış ya da satış artışı, kârlar ya da kârlılık, bir hedefin ve erişilebilir kaynağın öngördüğü pazar payı, satış yüzdesi olarak brüt marj gibi ölçülebilir hedefler belirleyin.
Takip edilemeyen muğlak hedefleri listelemekten kaçının: Genel ya da elle tutulamayan hedeflerin işiniz için önemli olduğu durumlarda, bunları daha belirgin kılmanın yolunu bulun. Örneğin, müşteri memnuniyeti bir öncelikse, hedeflerinizi geri dönüşlerin yüzdesi, şikayetlerin ya da övgü mektuplarının sayısı ya da memnuniyetle ilgili bir başka ölçüt olarak belirleyin. Planınızdaki yüzdelerin değişimini ölçecek bir anket ekleyin.
Bir müşteri memnuniyeti anketi koyabilir, ulaşmak istediğiniz örnek boyut ve memnuniyet derecelerini belirleyebilir, sonra da başarıyı kontrol etmek için anketi uygulayabilirsiniz. İşiniz ürünlerle ilgiliyse, brüt marj ya da birim satışları izleyebilir; hedeflerinizi bu anahtar faktörlere göre belirleyebilirsiniz. Bir dağıtım şirketiyseniz, sıkı lojistik yönetimine, işletme sermayesine ve personel maliyetlerine odaklanırsınız. Bir yayıncıysanız, ürün kalitesine, başlıklara ya da pazarlamaya yoğunlaşabilirsiniz. Bu durum, hiç kuşkusuz yaptığınız işin türüne bağlıdır.
İş Planının Hassas Noktaları Nelerdir?
- İş planında, işin tam olarak ne olduğu ve neleri hedeflediği açıkça gösterilmelidir, inandırıcı olmalıdır.
- Geniş anlamlar içeren, havada kalan ifadeler bulunmamalıdır. Tüm cümleler gerçek ve sağlıklı verilerle desteklenmiş olmalıdır.
- Hem sizin hem de planınızı kullanacakların o planda görmesi gereken tek şey gerçeklerdir. Yazılan her şey gerekçelendirilmelidir.
- Basit ve anlaşılır cümleler kurulmalıdır. Sektöre özgü jargonlar, yabancı dilde ifadeler vb. kullanılmamalıdır.
- Rakipler ve onların ürünleri iyi açıklanmalıdır. Şirketinizi başarıya ulaştırmak için rakiplerinizi bilmeniz ve onlara saygı göstermeniz gerekir.
- Finansal tablolarınız açık ve anlaşılır olmalıdır.
- Düzgün bir dille, dilbilgisi kurallarına uygun ifadeler ve yazım şekliyle hazırlanmalıdır.
- Çok uzun ya da kısa olmamalıdır.