İş Planı Geleceği Görmenize Yardım Eder Yazan: David Coursey
Çoğu küçük işletmenin bir iş planı yoktur. Bunun nedenine ilişkin üç tahmin yürütebilirim:
1. Küçük işletme sahipleri eylem odaklıdır ve bir işletmenin nasıl işletileceğini düşünmekten çok onu işletmekle ilgilidirler.
2. Çoğu küçük işletme neredeyse rasgele kurulur ve sonra aniden işletme sahipleri yaptıkları işin ardında gerçek bir işletmenin olduğunu fark eder.
3. Çoğu küçük işletme sahibi işletmelerini gerçekten planlasaydı bunun ne kadar zor bir iş olduğunu görüp kendilerine "gerçek bir iş" bulurdu.
Küçük işletmelerin, girişimcilerin sermaye bulmak umuduyla yazdıkları türden bir iş planına ihtiyacı yoktur ancak, küçük veya büyük, bankacınız ya da yatırımcılarınız bir sunumla ilgilenecektir. İş planınız, ya da en azından bazı kısımları, çalışanlarınıza ve işe almayı düşündüğünüz kişilere, yaptıklarınızı ve işletmenizin karşı karşıya olduğu zorlukları (ve fırsatları) açıklamak amacıyla sunulabilir.
Ancak en önemlisi, iş planlama sürecinin size öğrettikleridir. Bir iş planı yazmanın, neden bir iş kurduğumu ve ne elde etmeyi umduğumu anlamama yardımcı olduğunu fark etmişimdir. Bana zayıf ve sağlam noktalarımı hatırlatır ve kurduğum işin sizin de kurabileceğiniz aynı tür işlerden nasıl bir farkı olduğunu anlamama yardımcı olur.
Bir İş Planının Üç Kullanımı
Daha resmi olarak, işletme uzmanlarının iş planını üç kullanımı olan bir araç olarak açıkladıklarına rastladım: iletişim, yönetim ve planlama.
•
Bir iletişim aracı olarak planınız, yatırım sermayesinin ilgisini çekmek, kredileri garantiye almak, işe alınacak kişileri ikna etmek ve stratejik iş ortaklarını çekmeye yardımcı olmak için kullanılır.
•
Bir yönetim aracı olarak, ilerlemenizi takip etmenize, izlemenize ve değerlendirmenize yardımcı olur.
•
Bir planlama aracı olarak, işinizin çeşitli aşamalarında size yol gösterir ve önünüzdeki barikatlarla engelleri tanımlayarak onları önlemenize ve alternatifler üretmenize yardımcı olur.
Peki bir iş planı tam olarak nedir?
İş planı, bir işletmenin geleceği görebilmesine, insan, para ve diğer kaynakları tahsis etmesine, işletme için önemli olan asıl noktaya odaklanmasına ve hem fırsatlara hem de zorluklara hazırlıklı olmasına yardımcı olan her türlü belgeden oluşur.
İşletmeniz sizin ürününüzse, iş planınız da sizi yansıtmalı. Bu çok açık ancak bir hip-hop müzik prodüksiyon şirketinin iş planı insan kaynakları alanında uzman bir danışma şirketininkinden farklı görünmelidir ve sanatsal heykellerin dökümünü yapan bir dökümhaneninkinden çok daha farklı olmalıdır.
Gene de tüm iş planları için olmasa bile çoğu için ortak olan bazı öğeler vardır. İş planı uzmanı Tim Berry'nin bplans.com sitesine göre bunlar arasında aşağıdakiler sayılabilir:
•
1. Yönetici Özeti: Bunu en son yazın. Bir sayfa ya da bir iki maddeden oluşur.
•
2. Şirket Tanımı: Yasal çerçeve, tarihçe, iş kurma planları, vs.
•
3. Ürün veya Hizmet: Ne sattığınızı açıklayın. Müşteriye yönelik getirilere odaklanın.
•
4. Pazar Analizi: Pazarınızı, müşteri gereksinimlerini, müşterilerin nerede bulunduğunu ve onlara nasıl ulaşıldığını bilmelisiniz.
•
5. Strateji ve Uygulama: Belirli olun. Tarihler ve bütçe ile birlikte yönetim sorumluluklarını da plana dahil edin.
•
6. Yönetim Ekibi: Ekibin önemli üyelerinin özgeçmişlerini, personel stratejisini ve ayrıntıları ekleyin.
•
7. Mali Plan: Kar ve zarar rakamları, nakit akışı, bilanço, kar-zarar analizi, varsayımlar, iş oranlarını dahil edin.
İş planınıza başlamadan önce bir “stratejik plan” yazmak isteyebilirsiniz. Farkı nedir? Stratejik plan, hedefleri, amaçları ve yöneticilerin şirket amaçlarına hizmet eden faaliyetler oluşturmakta kullanacakları stratejileri özetleyen kısa bir belgedir. Tam geliştirilmiş bir iş planı, belki 50 sayfa veya daha uzun olan kapsamlı bir belge iken stratejik plan yalnızca bir sayfaya sığabilir.
Planınızı 'Canlı' bir Belge Yapın
Lütfen belgenin olası boyutunun sizi bir iş planı yazmaktan alıkoymasına izin vermeyin. Gerçek boyutu size kalmıştır ancak Tim Berry’nin yedi standart maddesinin her birinin sayfalar alabileceğini görebilirsiniz.
Her iş planı bir kurgu ürünü olarak ortaya çıkar. Sonuçta yaşanmış şeyler hakkında değil, hayal ettiğiniz, planladığınız ve gelecekte gerçekleşmesini umut ettiğiniz şeyler hakkında olan ileriye dönük bir belgedir. Ancak zaten kurulmuş ve çalışmakta olan bir işletme için yazıyorsanız, yapmış olduklarınızı yazmaya başlayıp oradan devam etmelisiniz.
İş planınız tamamlandığında canlı bir belge olur, bir kez hazırlanmış ve güvenli bir yere kaldırılmış bir belge değil. İlerledikçe iş planınızı ayrıntılandırır, güncelleştirir ve yeniden odaklandırırsanız, belirli bir hedefe doğru giden bir haritaya dönüşür. İş planınızın artık bir kurgu ürünü olmadığı gün, işletmenizin gerçekten başarılı olmaya başladığı gün olabilir.
kaynak